Prøvekaningenerasjonen

Jeg «hoppet over» 6. klasse på barneskolen på grunn av en ny skolereform; jeg var i kullet hvor ny reform på VGS ble utprøvd; og nå er jeg jammen i kullet for prøvekaniner igjen. Denne gangen på BI Oslo, hvor de i 2009 begynte en «restaurering» av alle kurs blant annet for å oppnå en mer internasjonal standard (f.eks med at alle kurs nå tilsvarer 7,5 studiepoeng i stedet for tidligere 6stp). Jeg var i utgangspunktet veldig positiv til dette, det betydde for meg en mer «grundig» bachelor, med forbedrede fag og pensum. Slik viste det seg ikke å bli. I alle fall ikke i alle fag.

Algebra

I førsteklasse var ikke pensum klart til ett av fagene, dermed kjøpte vi en annen bok som var noe utenom pensum, i tillegg til et kompendie som skulle dekke en del. Jeg syns for så vidt det var greit nok, men fagansvarlig har senere gått ut og sagt at både studenter og forelesere samt fagansvarlig selv ikke var fornøyd med boken. Senere har det bare ballet på seg: forelesere som omtrent aldri hadde forelest før og virket ekstremt nervøs (han fikk jeg bare vondt av stakkar, men det innebar også ekstra mye lesing på egen hånd, da jeg ikke fikk stort ut av forelesningene hans dessverre.); forelesere som ikke hadde giddet oppdatere foilene (power point´er, for de som ikke er kjent med BI) sine, og dermed kunne finne på å si midt i forelesningen at «stryk det siste punktet der, det er visst ikke lenger på pensum det»; mappeoppgave på størrelse med en bacheloroppgave (i følge en av foreleserne, og noe som fagansvarlig har beklaget i ettertid); stadig endringer i læringsmål / pensum / ulike beskjeder om hva som f.eks er oppgaven; grove faktafeil i en splitter ny pensum-bok (skrevet av bl.a fagansvarlig); stadig nye og dyre bøker, som vi ikke får solgt fordi kurset endres på nytt / forbedres til neste kull; og slik kunne jeg for øvrig fortsatt litt til.

For å ha én ting klart: jeg er generelt veldig fornøyd med BI, klassen min, det sosiale miljøet, lesesalene (selv om det er særs trangt om plassen i eksamenstiden), og alt annet som har med skolen å gjøre. Jeg er innmari fornøyd med endelig å vite hva i alle dager jeg vil studere, etter et par feilskjær tidligere, og jeg har blitt den største skolenerden du kanskje kan tenke deg. Men det er likevel utrolig frustrerende når man hvert eneste semester støter på stadig nye utprøvinger, og blir utsatt for forelesere som ikke har fulgt med på hva som er pensum og ikke, splitter nye bøker som spiser opp visa-kortet mitt, og få relevante tidligere eksamensoppgaver å se på. I tillegg prøves det selvfølgelig også ut nye eksamensformer for å forsøke å få ned strykprosenten, og det er innført såkalte arbeidskrav, eller hjemmelekser som jeg kaller det. For min del er det med lekser et rent pluss, siden jeg ikke er spesielt teoretisk av meg, og trenger et stort dytt når det gjelder selvdisiplin og lesing. Når du vet du må bestå 5 av 7 arbeidskrav for å gå opp til eksamen, du faktisk lese deg opp på i det minste et par sentrale temaer i boken, og har ergo et bedre grunnlag før eksamen. I bunn og grunn avgjørende for at jeg faktisk valgte BI. Men stadig nye eksamensformer er derimot frustrerende siden det innebærer null tidligere eksamensoppgaver å løse.

Mange av klassene har klaget på flere av kursene hvert år, og selv om det ikke nødvendigvis endrer noe for oss, vil det forhåpentligvis føre til en forbedring for neste års kull. Det er rett og slett flaut at en så stor og anerkjent skole i næringslivet, til tider har veldig dårlig planlagte kurs. Krysser fingrene for at det endrer seg til siste semester. :)

Legg igjen en kommentar

