Got God on the drums, and the devil on the bass

SuperTorsdag!

Boxing

Den starter med frokost og te på senga halv 9, og forelesningsfri resten av dagen. Noe jeg hadde tenkt å utnytte til lesing. Det var ikke kroppen min enig i, og neste gang jeg så på klokken var den 11:30. Da kunne jeg like gjerne ta en second breakfast, med Katie Melua i bakgrunnen. Herlig start på dagen, og bedre skal den bli! SuperTorsdag er nemlig dagen for trening, og jeg har to klasser selv i dag; Zumba kl 18 og corebar kl 19. Fantastisk deilig! Tidligere i uken kjørte jeg ellipsemaskin + CardioZone + styrke (mandag) og ellipsemaskin + Zumba + thai boxing (tirsdag), og vurderer StepMix Intervall i morgen. Og skitur eller skøyter er en selvfølge i helgene.

Nei, jeg er ikke psycho, jeg bare elsker å trene.

Mange venninner, til og med noen av de jeg trener sammen med, spør hvordan i alle dager jeg orker. For det første begynte jeg jo ikke med fem-seks dager trening i uken. Det begynte på Elixia Teglgården for syv år siden med to timer i uka, godt oppfulgt av treningsveileder. Mest styrke, hvor han satte opp nytt program hver fjerde uke, samt enkle step-timer og core. Jeg ble fullstendig forelsket. Ikke i treningsveilederen altså, selv om han var ganske kjekk han og, men i selve treningen. Tidligere hadde jeg kun gått langrenn og danset, men dette var noe helt annet. Og fordi treningsveilederen startet rolig og økte etter hvert ble jeg heller ikke lei, en feil jeg som treningsinstruktør ser mange gjør i januar. Synd, men sant. Du kan ikke starte et nytt og bedre liv i januar med trening fem ganger i uken, uten snop og treliter´n med vin. Det opplegget gir jeg maks én måned. Start rolig, få hjelp av en treningsveileder / Personlig Trener, og øk etter hvert. Dessuten er jeg 100% enig med Yngvar Andersen; trening er ikke alltid moro, og det skal det heller ikke være! Trening er pain in the ass de første ukene / månedene, og det er først når du kommer over den «kneika» du får energi og syns det er gøy.

For det andre: ikke gå i fella med å spise for lite. Joda, kanskje du vil gå ned et par kilo, men å ikke spise er det dummeste du gjør. Hvordan skal du orke å trene da? Dessuten trenger kroppen proteiner for å bygge muskler (back to kindergarden!), og det er vel litt av poenget med trening? Når du trener vs å være stillesittende krever det også mye mer energi, ergo sier det seg selv at du trenger næring. Muligens til og med mer enn før. Cluet er å spise de riktige tingene, og ikke tro at man kan kaste i seg en pose smågodt fra Candy Lips etter en halvtime yoga. Face the reality: det kan du ikke. Jeg er ingen ernæringsfysiolog, men tenk tilbake til barneskolen. Der har du grunnprinsippene. En middagstallerken med 1/3 kjøtt / fisk (eller andre typer proteiner om du er vegetarianer), 1/3 med poteter / pasta / ris og 1/3 grønnsaker. Så enkelt kan det faktisk gjøres, men dette er absolutt veldig basic. Du kan jo for eksempel ta en titt i kjøleskapet til Jenny Skavlan, som jeg syns både er superflott og virker fornuftig.

Jenny Skavlan

Så sånn orker jeg. Jeg trener ting jeg virkelig elsker, som thai boxing og dans, jeg spiser ofte og helst proteinrikt, og jeg unner meg sjokolade og rødvin på lørdager. Jeg blir rastløs og grinete uten trening, og jeg liker å ta vare på den kroppen jeg har. Er absolutt ingen Angelina Jolie, men den virker som den skal. It´s the best instrument you´ll ever own, take care of it!

Legg igjen en kommentar

