Jeg blir her i trygge Oslo, jeg blir her i stygge Oslo.

Nei, forhåpentligvis gjør jeg ikke det.
Nå snakker jeg ikke om at jeg skal flytte tilbake til Trondheim, jeg snakker Hong Kong. Forhåpentligvis, og jeg krysser fingre og tær og alt som kan krysses for at det går i orden.

Hong Kong

Som tredjeårsstudent på BI (til høsten altså), har jeg muligheten til å stikke et halvt år til utlandet for fest, fyll og faen. Nåvel, for min del blir det vel heller fest, moro og hard studering. Vi snakker utveksling, og jeg har søkt på studiesteder i Hong Kong, Singapore og Australia. Jeg har alltid vært veldig fascinert av Asia, og har ekstremt lyst til å bo i Hong Kong ett semester. Kulturen, menneskene, språket, maten… Det virker fantastisk, og nesten for godt til å være sant.

Søknaden er for lengst sendt. Flere timer nedlagt i en seriøs søknad, med CV og motivasjonsbrev på engelsk. Argumenter fra hjertet om hvorfor akkurat jeg, av nesten 600 søkere, skal få min drøm om en plass på Hong Kong University of Science & Technology oppfylt. Ikke veldig nøye gjennomtenkt å få seg kjæreste i november, men love makes blind og alt det der, og jeg kan da ikke skru av forelska-knappen bare fordi jeg vil på utveksling. Ingenting kan stoppe meg i å oppfylle en drøm som allerede var godt plantet i mitt pikehjerte for gode 10 år siden, på ungdomsskolen i ei lita bygd i Barteland. Ingenting.

Hjertet sank rimelig langt ned da en mail dumpet ned i innboksen. Rekordmange søkere i år. Veldig mange vil til Hong Kong, Singapore og Australia. Husk at karaktersnittet ditt må opprettholdes også etter du har fått plassen. Jeg som alltid er overoptimistisk og tenker at alt ordner seg, har blitt veldig pessimistisk med tanke på drømmen om Hong Kong. Jeg vil gjøre alt jeg kan for å opprettholde snittet mitt, men noe mer enn det kan jeg ikke gjøre nå. Søknaden er sendt -jeg glemte å legge ved et blankt eple, dammit- og det er bare å vente på svar. Som visstnok skal komme i løpet av mars, og gudene vet jeg kommer til å bite negler hver dag i mars! Prøver febrilsk å overtale meg selv om at det ikke er så ille om jeg blir tilbudt en plass på CBS (Copenhagen Business School) heller, det er en knallbra skole som gjør det godt på rankinglistene. Men jeg vil ikke til København. Ikke for ett semester utveksling. Jeg kan da stikke til CBS for en eventuell master, men ikke utveksling. Jeg vil til HKUST.

Hong Kong

Legg igjen en kommentar

