Trondhjæm, Trondhjæm

Å være syk under VM er kanskje taktisk, men jeg har ikke tid til det her!

Godt plantet i sofa´en med VM-genseren mamma´n min har strikket til meg. Snufser og nyser. VM og Marit Bjørgen er lesestoff overalt. Snoket litt på gamle klassekompiser fra barneskolen på Facebook. Spotify surret inn på Tre Små Kinesere, og jeg fikk straks litt hjemlengsel til Trondheim.

Utepils med en venninne på Bare Blåbær, fordi Solsiden var overfylt med mennesker. Jeg drakk hvitvin, fordi jeg ikke er så glad i øl; hun drakk vann, fordi hun var gravid men for tidlig til å si noe. Tusletur på Bakklandet, blant gamle trehus og designerbutikker. Dobbel iskaffe på Dromedar Kaffebar, som slår Starbucks langt ned i støvlene. To scoops italiensk iskrem fra Cielo, Adresseavisen og take away-kaffe på en benk i Nordre. Trasket rundt og tittet i butikker på Solsiden Kjøpesenter mens jeg ventet på taxien, AKA broren min. Overrasket gang på gang meg selv at jeg snakket østlending og ikke trøndersk til de i butikken. Middag i akk så kjedelige, men der vi ender alltid likevel Egon Tårnet med fine venner og storebror. Sladring og skravling om hva som hadde skjedd siden sist.

Morsomt med VM når den beste norske jenta kommer et (langt) steinkast fra bartebygda jeg vokste opp i. Morsomt med trøndersk på TV, særlig når det er bred dialekt jeg har bare godt av å få høre oftere, før jeg glemmer den helt.

Foto: privat

Legg igjen en kommentar

