Ta jobben til konsernsjefen!

Bare et par-tre uker etter at saken om Adecco Helse herjet mediene, dukker denne banneren opp på Studenttorget.

Forrige uke sa direktøren for Adecco Helse, Bård Kristiansen opp jobben sin, etter å ha innrømmet at han i lang tid hadde visst om forholdene de ansatte jobbet under. Ulovlig lange vakter, ingen overtidsbetaling, ansatte som sov i kjelleren… Ammerudlunden og Midtåsen var de første sakene som dukket opp, og etter dette har Oslo Kommune sagt opp kontrakten med bemanningsbyrået (en liten digresjon bare: har ikke Oslo Kommune også et ansvar om å se til at de selskapene de ansetter for å drifte ulike steder, faktisk følger loven? Og blir det ikke da en form for ansvarsfraskrivelse når de sier opp kontraktene veldig kjapt? For meg høres det rimelig ut, men studerer jo ikke juss…). I går skrev VG Nett at Adecco både vil heve lønna til de ansatte, og at de vil etterbetale overtid. De legger seg med andre ord fullstendig flate.

Så hva i alle dager er det med denne banneren? Mens siden laster kommer det opp ulike fakta om Adecco, blant annet at de omsetter for 3,5 milliarder hvert år og har over 8000 ansatte. Hm, egenreklame? Det dreier seg altså om en konkurranse, som går ut på å søke sommerjobb som Adeccos konsernsjef. Det loves 100.000,- i månedslønn, dekning av reiseutgifter og muligens hotell, samt 6 måneders mentorordning med den virkelige konsernsjefen etter endt sommerjobb. Kandidatene må engasjere ”velgere” for å få likes (på Facebook? Det står det nemlig ingenting om. Kanskje Adecco er redde for å bryte Facebooks konkurranseregler også?), og de fire med flest likes skal kjempe i en siste konkurranse. Alt vil selvfølgelig streames slik at folk hjemme kan følge konkurransen. Interessant.

Under stillingsbeskrivelsen kommer nøkkelen.
”Personlige egenskaper: (…) Du er vant til å bruke nye medier og er villig til å blogge om dine erfaringer som konsernsjef.”

Okey, det er kanskje ikke nøkkelen, men close enough. ”Alle” vet at blogging er det store for tiden, og som markedskommunikasjonsstudent får vi stadig trykket inn i de små student-ørene våre hvor viktig det er med troverdighet, autensitet og omdømme. Etter Ammerudlunden-saken er det liten tvil om at Adecco nå sliter. I mediehåndtering har vi lært at ved kriser har du strengt tatt to valg: beklage eller slå tilbake. Adecco synes å gjøre noe midt imellom. Det har tydeligvis fungert dårlig, siden både Oslo Kommune og andre kommuner ikke ønsker å fornye kontraktene sine. Blogging er ofte enkeltpersoners oppriktige mening om saker, og vi lesere biter på. I november i fjor ble for eksempel Fotballfrue Caroline Eriksen tatt for ikke å opplyse om at hun tok betalt for diverse produktomtaler, og man ser nå at flere og flere bloggere oppgir at de er sponset og av hvem. Det virker troverdig og autentisk, men hvor troverdig er det egentlig når vi vet de er betalt for å skrive dette?

Det er mulig denne konkurransen har pågått lenge, men jeg så den ikke før i dag. Like etter at jeg leste om Adeccos etterbetalinger etc på VG nett. Tilfeldig? Det er tydelig at de ønsker å endre folks oppfatninger av dem som uærlige og uetiske, og de er ikke det eneste selskapet som kjører konkurranser for å øke oppmerksomheten og fokusere på positive sider ved seg selv. Det er i og for seg et smart trekk, særlig når de retter seg mot studenter som ofte tenker nytt og kreativt. Dessuten har sannsynligvis ikke vi studenter personlige erfaringer med Adecco, og ergo kan det være lettere å overbevise oss om at Adecco er «snillere» enn de har fremstått i media.

Men vil det fungere? Vil sommerjobb-konsernsjefens blogg endre folks oppfatninger av Adecco? Vil det være noen som leser bloggen…? Det blir spennende å se om og hvordan dette vil påvirke Adeccos omdømme, og hvordan de generelt vil klare seg fremover. Logisk sett ville det nå være et glimrende tidspunkt å forhandle med Adecco på, siden de har mistet kontrakter og mest sannsynlig er keene på å rydde opp etter seg. Det blir moro å se hvordan interessen for denne bloggen utvikler seg.

Edit 05. mars: AdeccoNorge twitret meg i går at konkurransen ble lansert 31. januar i år, så dette var altså før Ammerudlunden-saken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: