GK + Helsedirektoratet + Kiwi = #fail?

Selv om du heter Hans Geelmuyden kan du likevel ta feil beslutninger.

Foto: Helsedirektoratet

I går ettermiddag kunne man lese på blant annet Kampanje at Geelmuyden.Kiese dreit på draget i forhold til Helsedirektoratet. GK har samarbeidet med Helsedirektoratet om å gjøre nøkkelhull-varer bedre kjent, en kampanje i samarbeid med både Mattilsynet og dagligvarebransjen. Denne uken startet også Kiwi sin kampanje med å senke prisen på nettopp nøkkelhullsmerkede varer, og hvem hadde de samarbeidet med? 10 poeng til alle som svarer Geelmuyden.Kiese.

Å samarbeide med Helsedirektoratet på den ene siden og Kiwi på den andre er uheldig både for Helsedirektoratet og GK, særlig siden GK ikke opplyste Helsedirektoratet om dette på forhånd. I tillegg vil Helsedirektoratets troverdighet og tillit kunne bli svekket, fordi de har samarbeidet med et kommunikasjonsbyrå som også en av de store aktørene i dagligvarebransjen har samarbeidet med. Mange vil mene det er uetisk, og Hans Geelmuyden tar (selvfølgelig) selvkritikk. Hva annet kunne han gjort? Saksøkt Helsedirektoratet for avtalebrudd? Neppe.

I mediehåndtering har vi, som jeg tidligere har skrevet i forbindelse med Adecco-saken, lært at ved kriser har du enkelt sagt to valg: beklage eller slå tilbake. At Hans Geelmuyden går ut i media og beklager saken så snart den har lekket ut, er ergo «helt etter boken». Thumb up! Ikke nok med at han beklager, han sier «jeg beklager» og veskytter indirekte sin ansatte. I tillegg forstår han også Helsedirektoratets avgjørelse, og virker dermed troverdig og ydmyk.

GK + Helsedirektoratet + Kiwi funker dårlig, og det er ikke rart mediene kaster seg over saken. Kanskje spesielt fordi kommunikasjonsbransjens egen «kjendis» Hans Geelmuyden er involvert. Derimot har altså Geelmuyden tatt ansvar og beklaget saken, og helsedirektør Bjørn-Inge Larsen har i dag fått sagt sin mening. Begge parter har med andre ord uttalt seg, og med mindre mediene graver frem flere uheldige saker om GK, vil denne saken mest sannsynlig forsvinne stille og rolig.

Forøvrig stor tommel opp for Kiwi som gjør sitt for å få sunne matvarer billigere, og med dette har startet priskrig i dagligvarebransjen. Deres forrige kampanje med momskutt på frukt og grønt ble en fantastisk suksess som fortsatt pågår (til tross for at den opprinnelig bare skulle vare et par-tre måneder), og forhåpentligvis kjører de hardt på med denne over en lengre periode også. Når kommer forresten bamsemoms-kuttet…?

 

Hva mener du om Geelmuydens beslutning? Uetisk eller helt greit?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: