Just… Do it!

Det snør. Og det er tydeligvis Den Store Blåsbortdagen. Jeg var oppe kl seks for å komme meg til forelesningen kl åtte. Trøtt og sliten, og har egentlig flere kapitler i flere fag jeg burde lese. Ja, det burde jeg. Til helga kanskje?


Selv om jeg elsker å trene, er det selvfølgelig ikke alltid det frister å få rompa si opp av sofaen og på trening. Av og til frister det mye, mye mer å ligge på sofaen faktisk. Mye. Derfor bestemte jeg meg allerede i går kveld for å dra på trening i dag, samme hva.

Som med andre avtaler er det mye lettere å komme seg på trening om man skriver ned tid og sted. Gjerne avtal med en venninne å dra sammen, du vil ikke være den kjipe og late som kansellerer styrketimen. For meg funker det dårlig å ta egentrening sammen med en venninne, vi ender bare opp med å skravle i stedet for å trene. Saltimer funker mye bedre, da kan man ikke snakke sammen, samtidig som man kan pushe hverandre med blikk, blunk og et oppmuntrende smil.

Det som holder meg gående ved egentrening, er musikk. Som oftest er egentrening = styrketrening, noe fiskebollearmene mine ikke er spesielt glade i. Det eneste som hjelper er musikk. Høyt, hardt og bråkete. Aller helst skal Jonathan Davis og James Hetfield skrike meg inn i øret så jeg ikke tør annet enn å ta de siste fire repetisjonene. Man kan si mye om Metallicas siste album Death Magnetic, men det funker som søder på trening. What don´t kill yahh, make ya mo´ strong! James Hetfield er uten tvil fortsatt vokalist i Metallica.

Nei, det er ikke alltid moro å dra på trening. Det er ikke alltid moro med selve treningen heller. Og det er altfor lett å falle i samme treningsrutine uke etter uke. All trening og bevegelse er for så vidt bedre enn ingenting, men du får ikke den største effekten dersom du går på den samme steptimen i et halvt år. Kroppen er et rart dyr, og den trenger å få seg noen sjokk innimellom for å skjønne at den må jobbe på. Det er derfor lurt å utfordre seg selv med nye typer timer, nytt styrkeprogram eller ny oppvarming av og til. Første gang jeg var på thai boxing holdt jeg på å spy, bare fordi jeg var vant til kun step, dans og corebar (som er piece of cake i forhold!).

Sørg for å ha masse forskjellig musikk på iPoden som gjør at du kicker skikkelig ass på trening, og varier programmet hver uke. Jeg er ingen PT eller noe i den dur, men jeg er sikker på at det vil gjøre treningen litt morsommere. Dessuten; du blir ikke i bedre form av å henge slapt over ellipsemaskinen, de håndtakene som beveger seg i takt med pedalene er der faktisk for en grunn.  Bruk armene samtidig med beina, det hjelper både for treningseffekten og holdningen. *smil*

Sanger som funker for meg på ellipsemaskin (mer smooth for knærne enn tredemølle) nå er:
* Don Omar – Danza Kuduro
* Martin Solveig – Hello
* Erik & Kriss – Ølbriller
* Sash! – La primavera
* David Guetta ft. Akon – Sexy bitch
* Shakira – Waka waka
* The Baseballs – Crazy in love
* The Baseballs – The look
* Rihanna – S&M
* Lars Vaular – Rett opp og ned
* Kid Sister – Daydreaming
* Enrique Iglesias – Tonight
* The Killers – Human (Ferry Corsten remix)

Legg igjen en kommentar

