Fy PR-bransjen, slemme…

PR-bransjen har aldri hatt noe særlig godt rykte generelt. Når jeg sier jeg studerer markedskommunikasjon på BI, er det noen som rynker på nesa og spør om jeg skal begynne med «sånn PR-tull og lure folk».

Med Facebook, Twitter og YouTube, er det ikke rart at PR og kommunikasjon skal være så lukket…?


En gang for alle: nei, det skal jeg ikke. Jeg går ikke PR-linjen, men jeg syns faget er veldig interessant. Mye mulig jeg ender opp der når jeg er ferdig om halvannet år, blant annet fordi jeg i første klasse fikk prøvd meg litt som studentassistent i MS&L og syns det var fantastisk moro.

Det virker på meg som om dagens PR-studenter er mer opptatt av åpenhet i bransjen. PR-linjen på BI har blant annet skrevet på bloggen sin Komma litt om dette. Også vi på markedskommunikasjon har omtalt dette på Input. Kanskje kan dagens PR- og kommunikasjonsstudenter forandre holdningen til PR-bransjen som sleipe og utnyttende?

Morten Woldsdal, påtroppende leder i Norske Informasjonsrådgivere (NIR), ønsker også å bedre bransjens omdømme. Det er jo lovende at han har planene om det klare, allerede før han har tiltrådt som leder. Om jeg havner i PR, vil jeg jo ikke bli forbundet med en lukket bransje som holder kundelister skjult, og driver shady business…

Midt oppi dette får vi samtidig saken om Geelmuyden.Kiese og Helsedirektoratet i ansiktet. Uheldig for bransjen vil noen si, og er det kanskje nettopp derfor Woldsdal kommer på banen med et ønske om en mer «ærlig» PR-bransje? I dag er han igjen i Kampanje og mener at saken med GK ikke vil skade omdømmet, selv om saken selvsagt er kjedelig.

Jeg tror og håper PR-bransjen vil bli mer åpen i årene fremover. Det er en tendens blant studentene, og også bransjen selv. Hvordan tror du utviklingen innen PR og kommunikasjon blir? Vil det bli en tøff utfordring når vi studenter skal ut i arbeidslivet?
Vil du lese mer fra markedskommunikasjonsstudentene, sjekk ut vår egen blogg Input!

Legg igjen en kommentar

