Trenger vi en egen SoMe-lov?

Bloggere blir ofte sett på som troverdige og ærlige opinionsledere, og ikke rent sjelden får vi høre deres virkelige meninger om alt fra sminke til klær til cava. Men hvor ærlige og ekte er egentlig disse meningene?

Ssshh, ingen som oppdager det…

 

Fotballfruen og bloggeren Caroline Eriksen ble før jul «fersket» i å ville ta betalt for en bokomtale på nettopp bloggen sin. Etter dette skriver flere og flere bloggere nå at innlegget er sponset, og av hvem. Fint og flott det, da vet vi i det minste at de har fått produktene, heldiggrisene. Men hvor troverdig er et sånt innlegg? Hvor ærlig er egentlig den «oppriktige» meningen? Kanskje særlig når de samtidig påpeker at «dette innlegget er sponset, men jeg looover dere: dette er den beste foundationen jeg noen gang har prøvd!» Jeg vet ikke helt om jeg kjøper den jeg altså…

For meg personlig fremstår disse bloggerne som rene reklameplaktater, selv om det helt sikkert er fett å få produkter gratis. Det blir bare så altfor kunstig, mulig foundationen faktisk har revolusjonerende dekkevne, men det er likevel en altfor reklameaktig schwung over det.

Knapt fire måneder etter at Caroline lovet å følge loven, gjør hun det stikk motsatte igjen. Nå er saken at hun linker til nettbutikker hvor du kan få kjøpt klærne hun viser, og det er jo i og for seg helt lovlig. Det som derimot er i en gråsone, er at hun får en del av kaka dersom du klikker deg inn og kjøper noen av disse klærne, og det kommer ikke frem noe sted. Hmm, #fail…?

Jeg studerer heldigvis/dessverre (stryk det som ikke passer) ikke juss, så jeg er ikke helt på G med alle disse lovene. Det er tydeligvis i en gråsone dette her, og det er ingen klar paragraf på at dette er ulovlig. Greit nok det og alle vil jo tjene penger, så at Caroline gjør det på denne måten på bloggen sin er vel ikke verre enn mye annet.

Det jeg tenker mer på er virksomheters (fremtidige) bruk av bloggere som troverdige opinionsledere, som skal bygge omdømmet deres. Jeg har selv lest Carolines blogg flere ganger, men hopper nå automatisk over innlegg som er sponset. Og hva er da effekten…? Jo flere bloggere som blir sponset, jo dårligere tror jeg effekten vil bli. Når vi vet at meningene er kjøpt og betalt, hvor ærlige er bloggerne da? Og ikke minst; dersom Coverbrands.no må sponse bloggere for å få et godt omdømme, hvor «godt» er egentlig omdømmet…?

Det er tydelig at vi trenger mer konkrete lover og regler når det gjelder blogger og andre sosiale medier. Både til hjelp for bloggerne selv, og virksomheten. Det virker nemlig ikke som de er helt enige med Forbrukerombudet alltid, hva som er lov og ikke…

Legg igjen en kommentar

