Et par treningstips innimellom SoMe og Cola-boikott…

Colour up your life!

Eller i det minste treningen. Jeg har alltid vært den som safer og velger sorte, grå, hvite eller marineblå treningsklær. Kjeeeeee.deeeeee.liiiig! På The Nike Blast (eller Nike Convention om du vil) i februar forelsket jeg meg i en råsa baggy topp, og en neongrønn Dri-Fit singlet. Jeg!? Som alltid velger kjipe farger? Jøsses.

Utrolig hva litt farger kan gjøre. Når jeg nå trekker denne neongrønne saken over hodet i garderoben før trening, er det som all motivasjon i verden kommer brutalt og hopper på meg. Jeg synes på senteret,  for å si det sånn… Og da kan jeg jo ikke akkurat jukse med antall repetisjoner?

Så, treningstips #1 er altså fargerike klær!

 

Nike, Adidas, Puma osv er dyre merker, men de holder lenge og klærne deres puster som oftest bedre enn bomullsjoggings fra Cubus. For meg som trener relativt ofte, og i tillegg er treningsinstruktør, merker jeg at kvaliteten på klær og sko er viktig. Treningstips #2 er å heller kjøpe få dyre plagg med kvalitet, enn billige klær som ikke holder. De begynner ofte å lukte etter kort tid også. Tro meg -jeg har prøvd. Cubus og H&M funker godt dersom du har glemt treningstoppen og trenger noe NÅ, men dropp det ellers.

Trener du ofte, spesielt saltimer med mye hopp, er det viktig å bytte sko ofte. Et par sko varer som regel bare et halvt år om du trener 4-6 ganger i uken, og ingen sko i verden er for dyre om det gjelder å å holde beinhinnebetennelse og vonde knær på lang avstand. Å legge litt ekstra penger i gode sko med demping er smart, jeg personlig er veldig glad i Nike. Stikk innom Löplabbet, betjeningen der er flinke og hjelper deg med å finne en sko som passer akkurat din fot og hvordan du tråkker / løper.

Og du? De fleste treningssentere har treningsveiledere som tusler rundt omkring. De er ikke det samme som PTer, og som oftest er det gratis å spørre disse om det er noe du lurer på. Apparater du ikke forstår hvordan du skal bruke, forslag til saltimer, riktig teknikk på knebøy… Tips #3: spør de som jobber på senteret ditt om det er noe du lurer på angående treningen. De fleste vil gjerne hjelpe, og jeg har enda ikke truffet noen av de som biter…

Kanskje ikke revolusjonerende tips, men det er ofte småting som dette man ikke tenker over. Have fun, train hard, og go home!

Legg igjen en kommentar

