…og vi klager over snø midt i Mars?

Det er i kriser innovasjoner oppstår og kreative hoder jobber hardest. Aldri så gæernt at det ikke er godt for noe?


I blant annet makroøkonomi har vi fått høre at kriser «skaper» innovasjoner, av den enkle grunn at man faktisk er helt nødt til å tenke nytt i krisetider. Vet ikke helt hvor god «innovasjonen» papirsko var under WW2, men de gjorde iallefall så godt de kunne. Japan har de siste 20 årene omtrent slitt økonomisk, og det er en underdrivelse å si at det er krise i Japan nå. Hele landet flyttet seg 2,4 meter under det første skjelvet, og siden da har katastrofen bare ekspandert. Brann i oljeraffineri, tsunami, kuldegrader, skader på atomkraftverk… Kan det egentlig bli verre nå?

Det som skjer i Japan nå er fullstendig grusomt, og vi her i Norge kan umulig tenke oss hvordan det føles å sitte i Tokyo eller Sendai nå. Mange byer er kun pinneved, andre byer er uten strøm. Alle tenker på strålefaren. Hvordan kan man forestille seg dette i trygge Oslo? Det går bare ikke.

Kanskje er dette vendepunktet for Japan. Alt er snudd på hodet der, bokstavelig talt, og det blir nok en lang oppryddingsperiode. For å raskest mulig komme seg opp å gå igjen, trenger de å tenke nytt. Japanere er ikke akkurat kjent for å henge etter i teknologi, og forhåpentligvis dukker det opp folk som er både kreative og smarte, som tør å satse. Hva har de egentlig å tape etter alle katastrofene?

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: