Tsamina mina eh-ey… Waka waka all night long

Sitter på jobb og forsøker å holde meg våken. Ikke bare lett siden jeg stod opp kl fem i morges for å være på jobb før syv, og nå jobber nattevakt. Fikk snaue 3 1/2 time søvn imellom vaktene, og er faktisk bare glad for at Champ spiller så høy musikk som de gjør. Det hjelper meg å holde meg våken. Det er tydeligvis after party etter Robyn-konserten, 8 av 10 låter er nettopp Robyn.

Ga opp å lese om retorikk på dansk (pensum… Hva er egentlig en «retorikbøg»?), og surfer blogger i stedet. Blogglisten.no har en hel haug av blogger, så jeg har begynt å jobbe meg nedover. Men hurramegrundt, det er -unnskyld uttrykket, hold dere for de sarte øynene deres- dæven døtte meg mange som ikke burde blogge! Når 99% av innleggene handler om at «jeg elsker kjæresten min!» og «hva skal jeg ha på meg i dag?»… Sorry, jeg klarer bare ikke lese det.

´Nuff bullshitting, get to the point.

Bare for å la tennene løpe i vann…

Uansett, blant mye dårlig (som likevel en hel del folk liker, hvordan kan de ellers være på topplisten?), kom jeg over et innlegg som handlet om trening og mat. Eller, det var jug, trening og mat ble nevnt i en setning/et avsnitt, men det var likevel noe som slo meg med nettopp den setningen.

«Dagens frokost ble forresten cheerios frokostblanding og en banan, viktig med god energi før jeg skal jogge. Desverre er det mange unge jenter som går i fella med å spise en rosin før de løper avgårde, noe som er et latterlig dumt valg.»

Kristina Andersen, du kunne ikke sagt det bedre.

Syns jeg oftere og oftere hører om venninner og venninners venninner som skipper frokost før trening, skipper noe mat etter trening, skipper middag for å gå ned et par kilo, har godtenekt overfor seg selv, og listen kan fortsette i det uendelige. Jeg blir både provosert og smått paff; hvor dum går det an å bli? Du skal trene og forbrenne, for så å ikke fylle på med energi verken før eller etter? Oh lord. Kroppen og ikke minst hjernen trenger påfyll etter en treningsøkt, spesielt om du ikke har spist noe før. Det funker dårlig i lengden å skippe å spise uansett hva målet ditt er; poenget er heller hva du spiser og hvor mye.

To eat or not to eat?
Det er klart du ikke blir sunnere av å hive innpå en pose smågodt eller en Macer´n-burger rett etter trening. Men mat må man ha. Jeg er ingen ernæringsekspert, men jeg vet altfor mye om det å ikke spise nok når man trener mye. Å få i seg masse proteiner og karbohydrater etter trening er kjent for de fleste, og er ikke bullshit. En banan eller proteinshake på vei hjem gir kroppen litt å gå på til du er hjemme og kan lage noe ordentlig. Sjokomelk funker også helt utmerket om du har hatt en knallhard og/eller lang økt, men om du vil bli sunnere kan det være greit å styre unna de med mest sukker. Mener å huske at den fra Q-melk har mindre sukker? Likevel, karbohydrater er ikke farlig når du har trent hardt, da er glykogenlagrene (skrev jeg det riktig tro?) relativt tomme og trenger påfyll. Google it om du ikke tror meg. De aller fleste treningssentre selger diverse proteinshaker,  -barer og frukt, og en banan tåler å ligge et par timer i treningsbagen. Nøtter er også helt prima, de små posene fra f.eks GO er akkurat passe mengde.

Å hoppe over litt spising før og etter trening kan heller ha motsatt effekt på «slankingen»; du blir så sulten at når du først skal spise noe, er det lett å overspise. Heller lite og ofte, enn trailersjåførporsjoner to ganger om dagen spør du meg… Så ikke bæsj på leggen å tro at det funker optimalt å droppe mat. Det gjør det ikke. Kroppen kommer til å mislike deg og skrike etter næring. Hadde det vært meningen at vi ikke skulle spise, hadde  vi vel blitt født med kanyler eller noe. Tenk heller hva du putter i munnen, enn om du skal putte noe i munnen.


Syns denne sa det så godt… Make yourself beautiful!

Legg igjen en kommentar

