Hu hej, hvor det går!

Vi har hatt mye pensum om kriser og krisekommunikasjon i Mediehåndtering dette semesteret. Ikke vanskelig å skjønne hvorfor…

Print screen fra Sex og SingelSiv


Adecco– og Birkedal-saken er to av krisene vi har snakket mye om. Allerede i forrige uke sa Nils at dersom det kom frem at Siv Jensen eller andre sentrale personer i FrP kjente til saken, ville saken ekspandere kjapt. Han fikk helt rett. Siv var forferdet, forferdet og forferdet, og veldig glad for at han (Birkedal) hadde trukket seg fra alle sine verv. Dessuten var hun forferdet, og glad han hadde trukket seg fra alle sine verv. Nevnte hun at hun var glad han hadde trukket seg fra alle sine verv…?

Nå som vi har både Mediehåndtering og Forbrukersosiologi er det moro å se at teorien også skjer i praksis. Siv slo hardt tilbake når saken først ble kjent, og de har holdt tilbake info. Ikke en særlig vellykket strategi for å virke troverdig. Hun hørtes ut som en innøvd maskin i intervjuer, og ser ikke ut til å vise verken empati eller ydmykhet. For ikke å snakke om ansvarsfraskrivelse; det er et prinsipp at de aldri politianmelder saker, hun er ikke selv personlig involvert, mener Birkedal allerede er dømt, og siden fornærmede selv ikke ville anmelde, var det «greit»? Håper de har et stort teppe, for de prøver å feie mye under det.

Det hadde ikke trengt å bli en så stor sak. De kunne politianmeldt, og latt det blitt en sak mellom Birkedal og Politiet. Da kunne FrP muligens klart å beholde noe av troverdigheten sin, og distansert seg fra saken. Klart man bør støtte kolleger i kriser, men det er lov å bruke hue og tenke etikk og pårørende også. Én krise har blitt til to. Krise for Birkedal personlig, og nå også krise for selve partiet.

Det er tydelig mye, sånn rent faglig og teoretisk, som burde blitt gjort annerledes. Men som kommunikasjonsstudent syns jeg dette er mye mer spennende. Interessant å se hvordan en partileder kan svare så «feil» og gå så hardt ut mot media, og hvordan samme person senere må forsvare hvorfor hun gjorde det. I det hele tatt lærer vi voldsomt mye av å diskutere slike kriser i forelesningene, og se teori opp i mot praksis.

For øvrig har vi skrevet litt om kriser og krisekommunikasjon på Input-bloggen den siste tiden. Klikk og les!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: