Hvor sunne er de egentlig, disse barene fulle av proteiner?

Nutrilett sjokobar ja, bare 215 kcal og masse proteiner. Kjempesunt, kaster i meg en sånn!


Gudene vet hvor mange venninner og andre bekjente jeg har hørt denne setningen fra. Og har tenkt selv også for øvrig. Eller kjøpt med en svindyr proteinbar etter trening, fordi jeg har vært fullstendig tom for energi. Supersunt.

Ja, det er masse proteiner i mange av disse barene, både proteinbarer og slankebarer og alt som er. De inneholder ofte også mye karbohydrater, som jo er bare fint etter en hard treningsøkt. Og nei, de inneholder kanskje ikke rent sukker, men diverse søtningsmidler er dessverre ikke på listen over sunne ingredienser.

Kunstig sunnhet
Alle disse barene er med andre ord kun opphøyet godis, som en av PT-ene jeg kjenner fortalte meg, mens jeg gomset i meg en Maxim-sjokobar til førti spenn. De er mindre usunne enn en Japp, men ikke direkte sunne heller. Iallefall om du likevel bare ligger på sofaen hele dagen. På grunn av en hel haug kunstige tilsetningsstoffer er det også sannsynlig at man får vondt i magen av å spise for mye av det. Litt på samme måte som du får vondt i magen av å spise for mange epler også… Ergo: alt med måte.

Jeg påstår ikke at jeg aldri spiser sånne selv, de er innmari enkle å putte i treningsbagen og spise i halvtimen mellom zumba og thai boxing (som jeg skal trene etterpå). Bare ikke tro de gjør deg supersunn og deilig; det trengs mer enn en slankebar for å se ut som Jessica Alba (jeg har prøvd ;) ). Knallhard styrketrening + noen økter cardio i uka er det som funker. Sorry to say, men du må jammen jobbe for å se bra ut. For min egen del trenger jeg ikke se ut som frk. Alba så lenge jeg føler at kroppen min funker som den skal.

Så, what to eat?
Det enkleste er ofte det beste. Ja, proteinbarer kan være veldig bra å få i seg etter trening, men det blir  d y r t  i lengden. Dessuten er de litt kjipe å tygge på, og smaken er ikke alltid like digg. Noe som er mye biligere og enklere er rett og slett en liten boks sjokomelk. Jepp, en sånn niesen din på fire sutter på, med sugerør og en fargerik ku. Masse proteiner i melken, pluss karbohydrater fra kakaoen/sjokoladepulveret. Smakte også disse YT-drikkene her om dagen, både med sjokosmak og jordbærsmak. Fantastisk gode begge to, og de «mettet» nok til jeg kom hjem og kunne lage ordentlig middag. Tjue spenn i butikken, tredve på Deli. Uansett billigere enn proteinbarene på senteret mitt, og desidert bedre enn Maxim-skvipet som smakte vann med litt jordbærsmak.

Bananer er også et gammelt triks i boken; enkelt å slenge i bagen, enkelt å spise, masse næring.

Men for all del, barer funker. Bare ikke hver dag.

Legg igjen en kommentar

