Aruba, Jamaica, ooo I wanna take ya to Bermuda, Bahama…

Det fins ikke noe mer irriterende enn når du får en sang på hjernen. Spesielt ikke når den sangen er Kokomo, og du drømmer deg bort til sommer og sol fremfor å skrive oppgave.


Sitter og skriver på en oppgave i Forbrukersosiologi, som handler om forbruk av kaffe. Kjempeinteressant oppgave (om jeg bare hadde forstått litt mer enn jeg gjør iallefall…), problemet ligger bare i en liste over kaffekonsum. Vet du hvilket land som ligger på tiendeplass over høyest kaffekonsum i verden?

Aruba.

And there you go. I ren desperasjon har jeg satt på The Voice TV for å få den vekk, men det går ikke. Jeg tror nesten ikke engang Crazy Frog kunne tatt livet av Kokomo i hodet mitt akkurat nå. Får vel bare forsøke å konse om kaffeoppgaven, og hvordan forbrukersosiologiske perspektiver kan forklare kaffedrikking og kaffens sosiale funksjon. Litt ironisk at jeg da sitter ved frokostbordet og nipper Pukka Morning Time. Som er te.

Hvorfor er det sånn at kaffe er en så viktig greie i Norge? Etter eksamensperioden før jul har jeg fått litt avsmak på både cappuccino og caffe mocca, og drikker max én i uken i forhold til fem som tidligere. Og når jeg drikker den ene, er det som oftest kun på grunn av det sosiale aspektet ved det. Det er jo ikke akkurat sånn at det frister å stå i den 50 meter lange køen utenfor Ritazza (som ikke lenger heter Ritazza, men som alle likevel kaller Ritazza. Herlig eksempel på dårlig markedsføring og navnebytte…), men heller det at jeg faktisk kan skravle med noen samtidig.

 

Er det identitetsbyggende? Velger vi dobbel espresso fremfor caffe latte fordi caffe latte er noe melkeskvip og femikaffe?
Er det for å vise sosial status? Velger vi økologisk og Fairtrade fordi vi, som Veblen mente, forsøker å differensiere oss fra vår egen sosiale klasse, og etterligne klassen over oss?
Har det med kjønn å gjøre? Velger jenter dobbel mocca med ekstra sjokolade og LETTmelk (obs! Viktig!) fordi det er en søt jentegreie, og velger gutter vanlig svart kaffe fordi det er enklest?
Har det med politisk forbruk å gjøre? Velger vi Starbucks iskaffe fremfor Tine iskaffe for å vise støtte til USA, eller unngår vi Starbucks fordi vi ønsker å ta avstand fra masseproduserte varer?
Har det med klima vårt å gjøre, at det er så helsikes kaldt her at du bare trenger noe varmt å holde i?
Kjøper vi rett og slett kaffe for å ha en «unnskyldning» til å gjøre det vi egentlig ønsker; kjøpe en kaffe til noen andre, bare fordi vi vil vise omsorg og at vi er glad i deg?
Eller drikker vi kaffe fordi vi er ett av verdens rikeste land, og har alle våre grunnleggende behov dekket? Sånn sett har vi flere valgmuligheter, og vi trenger ikke tenke på om vi får rent vann og mat på bordet.

Ja, gudene vet. Og forhåpentligvis blir jeg litt klokere på det etter hvert også. Akkurat nå blander jeg både sosiologer og perspektiver, og syns det er særdeles vanskelig å konsentrere seg. Kokomo still going strong as well. Key Largo, Montego, baby why don´t we go…

Legg igjen en kommentar

