Tshawe + Eskimonika = sommerturné

Jeg har blitt skikkelig skolenerd med en svær L i pannen, og storkoser meg når jeg finner saker i mediene som virkelig sklir rett inn i pensum.


Det er bare et par uker igjen med forelesninger før eksamenslesingen begynner for fullt. I dag var siste forelesning i Merkevarebygging, virkelig et av mine favorittfag. Ikke bare fordi jeg faktisk forstår det, men også fordi det er så enkelt å finne praktiske eksempler. De er rett og slett overalt.

Som på Kampanje i dag. En time etter at forelesningen om merkesamarbeid var over, kunne jeg lese om at Madcon fronter Diplom-Is på mobilen.

Umiddelbart tenkte jeg på graden av samsvar i dette samarbeidet; skikkelig pensumrelatert. Enkelt sagt er høy grad av samsvar når merkene i samarbeidet matcher hverandre, for eksempel Adidas´ sponsing av David Beckham. Sportsmerke + fotballdude = sant. Lav grad av samsvar, eller mismatching, er for eksempel Red Bulls samarbeid med Petter Northug. Ergo syns jeg med det samme at hip hop + iskrem ikke samsvarte 100%, og begynte dermed å tenke over det. Hvorfor ville en av Norges største isprodusenter samarbeide med tøysekoppene i Madcon?

Enda litt mer pensum: ved matching er det sannsynlig at du ikke tenker særlig nøye over hvorfor de samarbeider. Beckham og Adidas opererer begge innen idrett, og det vil ikke føre til at du reflekterer spesielt mye over det. Men ved mismatching må du tenke mer; du må sette deg inn i merkene det gjelder, og prøve å forstå hvorfor de samarbeider. Dermed tenker du indirekte mer på selve merkene, og jo mer merker bearbeides og prosesserer, jo lettere huskes de.

Jeg fikk bare lest overskriften før jeg måtte gå av banen. Når jeg nå flippet opp Macen for å lese hele saken, husket jeg fortsatt at det gjaldt Diplom-Is og Madcon. Flott, da vet jeg iallefall at hjernen min er i stand til å prosesserer budskap, selv om eksamensangsten brer seg i full fart. Jeg var fortsatt nysgjerrig på hvorfor de skulle samarbeide, og fikk kjapt svaret.

Både Madcon og Diplom-Is sprer glede.

Ikke nok med det, de har også «implementert» merkeelementer fra Diplom-Is. Madcon stiller nemlig med eskimo-drakter så de ser ut som levende Eskimonika´er. Mangler vel bare at vi får se en Madcon-logo med Diplom-Is´ font, som nok er heller tvilsomt. Det vi derimot får se, er en sommerturné med Madcon, samt kampanjen på print, web og i butikken.

Uansett, fantastisk flott å finne saker som er relevante til eksamen, og veldig kjipt at vi ikke har flere forelesninger i Merkevarebygging. Skulle gjerne lært mer, til tross for heftig produktplassering av Kvikk Lunsj i forelesningene og pensumboken…

Legg igjen en kommentar

