Under the surface

Troverdighet handler kort og enkelt sagt om tre ting: kompetanse, karakter og karisma. Jeg begynner nå å tenke at det skorter mer og mer på alle tre når det gjelder bloggeren Caroline Eriksen, aka Fotballfrue.

Jeg har lest denne bloggen over en lengre periode nå, og syns hun mister mer og mer troverdighet som blogger. Det har ingenting med at hun er pen, blond og tynn å gjøre; hun er lett å like utseendemessig. Men det hjelper så lite når de tre K´ene svinner hen.


Kompetanse?

Det har vært flere saker om henne i media, både at hun har sendt med prisliste på forespørseler om bedrifter ønsker at hun skal skrive om deres produkter, og det siste jeg husker er «skjulte» annonsebaserte linker, hvor hun tjener penger på at leserne klikker seg inn på linker til klær, og kjøper fra akkurat den nettsiden.Hun har nå endret på dette, og opplyser (i likhet med når hun blir sponset med produkter) at det er en annonsebasert link. Så det er ikke bare nedenom og hjem og fysj og føy altså.

Jeg kjenner henne ikke personlig, og har kun støtt på henne tidlig en morgen. Usminket, i daffeklær, på en sportsbutikk i sentrum, med fotballkjæresten. Men alle sakene om henne i media viser for meg at det skorter på kompetansen; hun vet ikke hva som er lov og ikke. SoMe er som kjent en vanskelig gråsone, men jeg mener det er lov å bruke hodet også. Tenke sjæl, vet du. Dessuten, dersom du ikke er sikker, kan det jo være greit å avstå frem til du finner ut av det?


Karakter?

De samme sakene syns jeg også sier litt om karakteren hennes. Hvor er etikken og moralen? Etter et innlegg vedrørende Vixen Blog Awards tidligere i år, virker hun om ikke bitter, så iallefall skuffet og kritisk til at hun ikke ble nominert. Jeg kan ikke noe for det, men da mister jeg automatisk litt sansen for dama. Hvorfor gidde å ta opp saken i det hele tatt, tenkte jeg.

I tillegg setter jeg et stort og kritisk spørsmålstegn ved at hun skriver så mye om lavkarbo-kosthold og trening. For all del, jeg heier på de som skriver om trening, men hvorfor må de på død og liv legge ut hva de har trent, hvor lenge, hvor langt, hvor tungt…? Er det interessant da? Caroline lever forhåpentligvis et sunt liv og gjør disse lavkarbo-greiene riktig, men det er utrolig mange tenåringsjenter der ute som ikke kan noe om dette. Som ser hvor tynn og pen hun er, og ønsker å bli som henne. Som ikke aner hva de kaster seg ut i, når de leser innleggene hennes om dette og skipper brød og poteter. Når du er 16 og usikker på alt og alle, skal det så utrolig lite til. Jeg mener Caroline som den toppbloggeren hun er, burde tenke mer over hvilket forbilde hun er for mange jenter, og hva hun skriver om trening og kosthold.  For det er ingen tvil om at hun er tynnere enn jenter flest. Just sayin´.


Karisma?

Så var det karisma da. Som sagt, dama er pen. Trenger ikke så mange diskusjoner om det. Likevel holder det ikke når det kommer til karisma; jeg mener personlig de fleste bildene hennes ser klin like ut. Smilet er perfekt, håret er perfekt, sminken er perfekt, klærne er perfekte. For meg blir det altfor påtatt, og at hun er supersøt blir mer et skall enn karisma. Jeg syns rett og slett ikke hun er god til å formidle. Ting blir… påtatt. Og når jeg i tillegg da vet at hun er sponset og tar betalt for promo… Oops. Eller #fail, om du vil.

Det er flere bloggere som har driti seg ut på flere av disse tingene. Jeg skriver om akkurat Caroline fordi jeg har lest bloggen lenge, og irriterer meg egentlig litt over at jeg ikke lenger gidder lese bloggen hennes. Det har liksom hopet seg opp på alle felt, og troverdigheten har dessverre falt betraktelig. Synd, men sant. På den andre siden setter det søkelys på at vi trenger mer konkrete og enkle lover og regler for sosiale medier generelt, og at toppbloggere med stor sannsynlighet er sponset, om de skriver det eller ei. Det er jo tross alt lov å tenke sjæl for oss blogglesere også.

Don´t believe everything you read on Facebook.

Legg igjen en kommentar

