中国?

For tiden er det skole for alle penga. Også på lørdager. Så i stedet for å løpe rundt i det fine været, sitter jeg selvfølgelig på skolen og leser. Kan man annet enn å elske eksamen…


Men pause må man ha! Kos med misnøye er viktig, få ut litt frustrasjon liksom. Kan jo ikke la det bygge seg opp, slik at man eksploderer som Karlsson på Takets dampmaskin. Samtidig som jeg åffet meg over forbrukersosiologi og retorikk, overhørte jeg noen andres samtale angående Kina. Jeg suger til meg all info jeg overhodet kan få som innebærer Hong Kong, Kina og Asia for tiden, og naturlig nok klarte jeg ikke unngå å høre med et halvt øre hva de snakket om.

Kort og godt: jeg må lære meg kinesisk. En av disse gutta hadde tydeligvis vært ett semester i Kina, og det eneste han ble spurt om av arbeidsgivere i ettertid, var om han kunne språket. Da hjelper det lite å si at du kan mye om kulturen, hvilket kjapt kan konkluderes med at du har smakt minst ti ulike kinesiske øltyper. Jeg kan for øvrig én allerede, Tsingtao. Nom nom.

Det er fullt mulig å lese seg opp på både kultur og shopping. Det er verre med selve språket. Hvem kjenner jeg her hjemme i Norge som kan Kantonesisk eller Mandarin? Hvem kan jeg praktisere det med? Jeg tror rett og slett jeg får bli kompis med en kinesisk student som kan lære meg basics. Forhåpentligvis er han/hun keen på å lære norsk, så er vi even steven. Det er lov å håpe…

Legg igjen en kommentar

