Trenger vi regler på Facebook…?

Norwegians mediebyrå Vizeum har slengt med leppa mot SAS på Facebook. Parallelt kan vi lese om at bedrifter innfører interne regler for SoMe, og hører om arbeidsgivere som i større og større grad sjekker ut jobbsøkere på nettopp Facebook. Kanskje på tide å begynne å bruke hodet litt…?


Når det er sagt, så er det ikke Vizeum som mediebyrå som har disset SAS, men ansatte som privatpersoner. De har allerede bedt om unnskyldning til SAS, og sånn sett er den saken ute av verden. De har fulgt med i timen, bedt om unnskyldning med én gang, og unngått en potensiell krise. At en bedrift som jobber såpass mye med sosiale medier, likevel ikke har retningslinjer på hvordan de skal bruke det privat, virker litt merkelig for meg. «Vizeum Norge | Et mediebyrå utenom det vanlige». Kanskje de ansatte tok slagordet litt for bokstavelig, rett og slett?

 

Privat vs jobb
Én ting er selvsagt hva de som mediebyrå kan gjøre og si, men det er da ikke greit at ansatte på privaten slenger dritt til konkurrenter. Det vil jo være det samme som å prate nedsettende om sin egen arbeidsplass; de driter seg ut selv, og sverter hele bedriften. Har aldri hørt om bedrifter som syns det er helt konge.

Jeg syns det dukker opp nyheter som dette til stadighet. Folk som har fått sparken, selskaper eller ansatte som har tabbet seg ut, bedrifter som er blitt utestengt fordi de ikke har fulgt Facebooks egne regler… Listen kan fort bli lang. Tenker ikke folk i det hele tatt at det du skriver på nett, det blir der faktisk for alltid? Joda, du kan gå inn og slette ting, men du kan aldri vite hvem som allerede har print screen´et statusen din, eller lagret fyllebildet av deg med spritflasken i hånden.

 

Behov eller ikke?
Jill Walker Rettberg mener det ikke er behov for retningslinjer for ansatte når det gjelder sosiale medier. Jeg mener at nettopp saker som denne, og alle andre saker som omhandler temaet, viser at hun tar feil. Selv om de fleste skjønner at de ikke bør skrible ned om jobbens revolusjonerende innovasjon på Facebook, vil det alltid være noen som driter seg ut. Det er ikke nødvendigvis fordi de vil være illojale mot arbeidsgiveren, det kan like gjerne være at de ikke forstår seg på SoMe og faktisk trenger mer kunnskap. Da er det greit å ha noen retningslinjer å følge, mener jeg. Men det er forskjell på å avsløre hemmeligheter og tall konkurrentene ikke bør få vite om, og det å diskutere og ha konstruktive meninger om arbeidsgiveren. Der er jeg enig med Jill. Det må fortsatt være lov å være uenig, så lenge det er konstruktivt. Usaklig drittslenging sluttet vel de fleste oppegående mennesker på barneskolen…

Idioter finner man overalt, men med et par enkle regler er det lettere å luke de ut. Jeg sier tommel opp til retningslinjer i bedrifter hvor det trengs. Det er tross alt forskjell på både kunnskap og alder, og det vil muligens være et større behov i noen bedrifter enn andre.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: