Balloons and champagne

Da var forelesningene over for i år. Todelt følelse det der; på en side er det deilig å være ferdig og kunne konse om lesing, på den andre siden skulle jeg gjerne hatt mange flere forelesninger. Spesielt i Mediehåndtering.


For bedre fag enn nettopp Mediehåndtering har jeg aldri hatt noensinne. Ikke engang norsktimene med min kjære vgs-lærer Eivind, som til stadighet lokket med fest i klasserommet og solobrus i glasset, overgår Mediehåndtering. Å få ha Nils Marius Apeland som foreleser er ikke bare fint og bra, det er fantastisk interessant. Han har et engasjement for faget som smitter over på oss studenter, iallefall har det smittet over på meg. Før syns jeg mediehåndtering virket spennende, men jeg fulgte ikke veldig nøye med på nyheter og hvem som sa hva i hvilken kontekst. Nå klikker jeg meg inn på DN, Kampanje og Aftenposten før Facebook, og er mer kritisk til ting som blir sagt og skrevet. Jeg gadd ikke engang blogge om «USA-lanseringen» av Solo, da det ante meg at det kunne ha mer med norsk PR å gjøre. Things have changed.


Gjennomført

I motsetning til mange andre forelesere jeg har vært borti, har Nils hatt en gjennomgående struktur i forelesningsfoilene og lagt ut dagens agenda på It´s Learning (BIs læringsplattform på nett) kvelden før forelesning. Eller i sene nattetimer. B-menneske? Uansett har det vært en fryd å gå i forelesning klokken åtte på onsdagsmorninger! Nei, der jugde jeg verre enn verst. Men det har definitivt gjort det enklere å komme seg opp, når jeg vet at det som venter meg faktisk er det planen sier. Det verste jeg vet er ustrukturerte forelesere som hopper i egne foiler, vimser frem og tilbake i Power Pointen, eller ikke bruker Power Point i det hele tatt. Jeg trenger ikke alt inn med teskje, men stikkord på PP gjør det enklere å faktisk få med seg det som blir sagt.

Personlig syns jeg det er spennende med krisekommunikasjon, da det kan ha så ekstreme konsekvenser for virksomheten. Jeg er derfor veldig fornøyd med at vi har jobbet mye med kriser dette semesteret; eksemplene har stått i kø i mediene. At krisen er lederens eksamen, er det virkelig ingen tvil om! Omtrent hver uke har Nils kommet med DN eller Aftenposten under armen, og trukket frem relevante artikler til dagens tema. Midt i blinken for en som suger til seg praksis bedre enn teori, nemlig meg.


Gjesteforelesere og praktisk medietrening

At herr Apeland har peiling på hva han driver med, er det liten tvil om. I tillegg til å dele erfaringer med oss, har han også delt noen fra nettverket sitt med oss. Vi har blant annet hatt besøk av Coca Cola Norge, Hafslund, NAV og NetCom som har gjesteforelest for oss. På avslutningen i kveld kommer Bjarne Håkon Hanssen. Vi leker ikke skole her! Ballonger og champagne er heller ikke å forakte, sånn for feiringens skyld. Det har vært virkelig interessant å høre hvordan store norske selskaper tenker når det gjelder kommunikasjon, hva de har bommet på, og hvordan de har håndtert kriser. Enn så lenge vi har papirbøker, er det ikke mulig å få samme opplevelsen gjennom en bok dessverre.

Ikke nok med at Nils og eksterne forelesere har trukket frem reelle eksempler, vi skulle bli grillet selv også. Forrige uke hadde et par fra PR-Operatørene medietrening for oss, noe jeg hadde gledet meg til hele semesteret. Jeg har sagt det før og sier det igjen: Heidi = N*E*R*D. Seks timer medietrening ga en 90graders læringskurve for min del, selv om det ble en del venting. Ingenting er som å drite seg ut på prosjektor foran klassen! Det er feilene man lærer av, selv om det er aldri så ubehagelig å se seg selv på film.

Alt i alt er vi bedre rustet til å møte mediene nå enn før kurset startet. Eksperter er vi ikke, men vi kan mer enn mannen i gata i hvert fall. Mer enn Siv Jensen også muligens, iallefall nok til å se hva hun har gjort feil den siste tiden. Jeg er sugen på å lære mer om mediehåndtering, gjerne få mer erfaring, og forsøker å finne fag som bygger på dette på HKUST. Kan absolutt anbefale valgfaget til andre, og håper BI og Nils fortsetter med faget til høsten. Mange saker i mediene dette året vitner om at god mediehåndtering ikke vokser på trær…

:::

Apropos ingenting sitter jeg på jobb og titter på alle Gulltaggen-menneskene. Mulig jeg rekker en kjapp tur innom utstillingsområdet etter jobb, ikke like fancy å se det på kamera nemlig. Det jeg vil frem til, er kommentaren til Veronica Kristensen i Universitas. Hun mener utdannelse er mer enn pensum, og kan anbefales til de som mener vi BI-studenter er late og bare betaler oss til gode karakterer. Her skal det jobbes videre, ha en fin torsdag!

Legg igjen en kommentar

