…now available on Facebook!

Innimellom lesing på semiotikk, ontologi og symbolsk makt, må jeg selvfølgelig ta en pause i tide og utide (mest utide), og dukke ned i Kampanje. Og de kan melde om at Nordea i dag åpner sin offisielle Facebookside. Hurra for seg!


Det er nemlig ikke sånn at Facebookside = suksess. Og det er det mange eksempler på. Facebook er på mange måter en kirkegård av døde pages, fordi bedriftene bak ikke har skjønt greia og gitt blaffen. Nordea ser derimot ut til å gå inn for satsingen 100%, og har egen Facebook-redaksjon klar. Enda godt… Med askekrisen i fjor, var det lett å se hvilke muligheter Facebook har i forhold til for eksempel kundeservice. SAS og Norwegian fant raskt ut hvor de måtte sette inn folk, kan jeg tenke meg…

Det funker dårlig å tro at Facebook ordner seg selv. Ser ut som mange bedrifter tror at så lenge de er på Facebook, så lever alle lykkelig til sine dagers ende. Sory mac, this ain´t a fairytale. Det krever en del ressurser for å få en Facebooksatsing til å være en suksess, både av tid, mennesker og penger. Og ikke minst ståpå-vilje. Det er kanskje derfor det er få gode, norske eksempler. Det beste er muligens Stormberg, som bruker både Facebook, Twitter og blogging regelmessig. Av og til litt for mye av det gode, når Steinar twitrer om luftetur med hunden sin, men la gå. De er i hvert fall helhetlige, som tatt fra pensum der altså. Sånt kan brukes som eksempel til eksamen for min del, så me likey.

Med andre ord; bedrifter bør ikke være på Facebook bare fordi «alle andre er det». De ikke bare bør, men ha en strategisk plan bak hvorfor de skal være der. Kanskje Twitter eller LinkedIn hadde vært bedre for deres interessenter og/eller målgrupper?

Ingen vits i å følge moten bare fordi det er trendy. Neongule jeans passer ikke alle, noe jeg selv merket på 90-tallet… Lykke til Nordea!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: