Alle er født i går

Utrolig hvor vanskelig noe enkelt kan gjøres. Og hvor enkelt noe vanskelig kan være.

Særlig når det vanskelige blir uttrykt på uforståelige måter. Med en gang det blir forenklet, så skjønner alle poenget. Jeg snakker (selvfølgelig) om Forbrukersosiologi & kultur, faget jeg syns har vært aller mest rotete og ustrukturert dette semesteret.


En klovn, som de fleste forbinder med latter og moro, på togskinnene. Retorisk?


Forbrukersosiologi + retorikk, hvordan er det mulig?

Interessant fag? Jovisst! Men når vi har fire ulike forelesere og to fagområder hvorav tre av disse foreleserne ikke klarer å linke sammen, da tar motivasjonen min kvelden. Heldigvis hadde Morten William Knudsen tid til å ta en oppsummeringsforelesning med oss i dag, og endelig kunne jeg se sammenhengen mellom forbrukersosiologi og retorikk. Ikke så innviklet som jeg har fått inntrykk av tidligere med andre ord.

For det er jo så enkelt som (ikke ta meg altfor bokstavelig nå da; det er ikke plankekjøring det her, men det er iallefall ikke rakettforskning!) at retorikk er «kunsten å be noen dra til helvete, men si det på en slik måte at de får lyst til å dra dit». Sitert rett fra Morten William, som er en helt fantastisk foreleser, bare så det er sagt. Retorikk er en type «uttrykkskunst», som omfatter både muntlig og skriftlig språk. Som jeg har forstått det. Det innebærer at retorikk er persuasio, eller overtalende på godt norsk, den er situasjonell (altså at hvilken situasjon du er i, påvirker hvordan du uttrykker deg) og intensjonell, den har en intensjon. Forbrukersosiologi på den andre siden, sier noe om sosiologiske prosesser (og strukturer) hos forbrukere. Så hvordan henger disse to sammen?

Tenk på reklame. Den prøver definitivt å overtale oss til å kjøpekjøpekjøpe alle mulig produkter. Reklame = omhandler forbrukere = er overtalende = retorisk. Ta så salg. En selger vil mest sannsynlig forsøke å overtale deg til å kjøpe sitt produkt, bare tenk på Elixia-stands rundt omkring i byen. De kaster seg over deg, og lar deg ikke gå før du har signet kontrakten. Omtrent. Selgere utviser altså retorikk, både ved at det er overtalende, situasjonelt og intensjonelt. Forbrukernes egen omtale av produkter er også overtalende, og kanskje også intensjonell. Det samme gjelder også for medieomtale og politikk.

Forbindelseslinjene mellom forbrukersosiologi og retorikk blir derfor kort sagt: reklame, salg, forbrukernes egen omtale av produkter, medieomtale og politikk.

Så enkelt og kort kan det faktisk sies.


Retorikk bare i reklame?

Retorikk finnes overalt, alt fra poitiske taler til film og musikk. Sistnevnte «oppdaget» jeg på bussen hjem etter forelesningen i dag, med Dum Dum Boys (altfor) høyt på øret. Ikke bare er selve musikken fet, men tekstene tyter over av metaforer og eufemismer! Helt sikkert en haug andre retoriske virkemidler også, men det var disse to som umiddelbart slo meg. «Her er det ingen inne, men lysene er tent». Uten å gå veldig dypt og retorisk inn på teksten i Gå På Vannet, kan nok dette være en eufemisme på depresjon. Kanskje.

Poenget mitt er bare at dersom man begynner å lete litt ordentlig, finner man retorikk i nesten hva det måtte være. Obamas slogan «Yes, we can!» og fokuset på forandring var nok ikke bare på slump, etter åtte år med George Bush´s mindre god styring av landet…

Nå skal jeg forsøke å sette meg inn i praktisk økonomi igjen; ikke bare-bare å lese et fag du virkelig føler du suger i, og ikke forstår overhodet. Spørs vel også om jeg finner noe retorikk der, annet enn det som kan trekkes til kulturell kapital (i form av kunnskap). Der var det på tide å slutte blogginnlegget ja, litt for mye pensum her nå føler jeg.

Lykke til med eksamenslesing alle sammen, ikke glem å puste litt innimellom!:)

Legg igjen en kommentar

