Si hei til lilla! …hei lilla!

NetCom gone lilla. Funker det?


NetCom eies av Teliasonera, noe som ikke er veldig markedsført i Norge. Iallefall ikke det jeg har sett. 12. mai fikk derfor NetCom fått ny logo og farge, bare et år etter at de pusset opp de gamle hodene sine. For å markedsføre en storoffensiv fra NetCom og Teliasonera, og at NetCom blir en sterkere utfordrer, som det heter i pressemeldingen. Jeg syns de snakkende hodene var morsomme jeg, så hvorfor bytte de ut? Nå er det selvfølgelig ikke bare meg NetCom burde lytte til, jeg ble til og med så lei alt rotet de klarte å gjøre med abonnementet mitt at jeg byttet operatør. Sorry mac, synd men sant. Har alltid likt NetCom i den forstand at de har alltid (for meg iallefall) vært en utfordrer. De har alltid hatt et lite sleivspark til Telenor, og pushet konkurransen. Som da de skulle lansere de snakkene hodene sine, og forklarte dette i en reklameplakat. Helt nederst hadde de slangt på: «vi vurderte å bytte logo til en propell vi også, men det ble for dyrt». Sånne merker liker jeg, som tør å satse og som er mer eller mindre selvstendige. Og nå skal de slutte å tulle med Telenor?

Dét er min humor… Må være lov å tulle litt med tidligere monopolister.


Teliasonera, hvem er det?

Nå har de altså endret logo igjen, som altså er et av mange merkeelementer. Ja, jeg leser til eksamen i merkevarebygging, og blir med én gang supernerdete interessert når et stort selskap endrer et viktig merkeelement. Selv om navnet er det absolutt viktigste (og takk og lov for at de ikke har endret det! I alle fall ikke enda… Er dette egentlig bare en langsom utfasing av NetCom-navnet, slik at alle selskapene etter hvert skal gå under Teliasonera? Evt som et subbrand, typ «Teliasonera NetCom»? Store muligheter for konspirasjonsteorier her), er også logoen veldig viktig. Hvor mange logoer kan du kjenne igjen bare ved å se et lite utsnitt av den? Det trenger ikke stå NetCom under de snakkende hodene, men det bør stå NetCom under den lilla… ja, hva er det egentlig? Kulen? Vi som kunder har ikke kjennskap til denne logoen i Norge, siden den aldri har vært brukt på noen av Teliasoneras selskaper her. Ikke det jeg har fått med meg i hvert fall. Visste du for eksempel har NextGentel har samme eier? Ikke det nei. Ikke jeg heller.

Mens jeg er inne på NetCom og NextGentel; disse skal altså nå markedsføres med samme logo og farge. Siden jeg er midt inne i pensum, begynte jeg med én gang å tenke på smitteeffekter. Personlig har jeg alltid likt NetCom (med unntak av når de som sagt rotet med abonnementet mitt), men aldri hatt noe til overs for NextGentel. Og ja, jeg har vært kunde av de også. Sjekket Norsk kundebarometer for å se om det var ulikheter mellom kundetilfredsheten til disse to selskapene. NetCom ligger i dag på 106. plass og NextGentel på 124. plass; ikke en kjempeforskjell kanskje, men noe. Kan det da tenkes at kunder som meg, misfornøyd med NextGentel men generelt fornøyd med NetCom, lar misfornøydheten smitte over på NetCom? Og hva med kjennskap og gjenkjenning? Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke vil kjenne igjen kun den nye logoen enda. Inntrykksassosiasjoner; hvorfor lilla? Og hva med merkerelasjoner? Vil kundene etter hvert identifisere seg også med Teliasonera, eller vil det bli en langvarig kræsj? Jeg kunne jo brukt hele pensumboken på å forklare ting her…

Fargevalg

Litt tilbake til selve fargene. Fra å være orange har NetCom nå blitt lilla. Og i reklamene deres syns jeg nesten de virker litt likegyldige til det. «Oi! Lilla! Hvorfor ikke?» og noe sånt som «Lilla er visst i tiden nå. Okey.» (litt usikker på den siste der, men mener å ha sett noe lignenede på banen). Orangefargen virket veldig spenstig , og ble for meg en assosiasjon til noe lekent og utfordrende. Lilla setter jeg raskt i samme kategori som konservativt mørkeblå, uten helt å få den samme tyngden. Nå er det mulig jeg er veldig kritisk, men lilla er liksom ikke NetCom. På samme måte som jeg alltid vil kalle St.Hanshaugen-senteret for Ila-senteret, eller Trondheim Spektrum for Nidarøhallen. For meg fins det bare ett Spektrum i Norge, og det ligger definitivt ikke i Trondheim.

Utrolig hvor mye en logoendring kan forstyrre meg i eksamenslesingen. Og utrolig hvor smart det er å faktisk reflektere litt mer over det, enn bare å tenke at det var fint eller stygt.

Legg igjen en kommentar

