Dear math. Grow up and solve your own problems. Love, me.

TKR = driftsresultat + finansinntekter / gjennomsnittlig totalkapital, eller alternativt TKR = årsresultat før skatt + finanskostnader / gjennomsnittlig totalkapital. Eller, det kan også regnes ut ved hjelp av omløpshastighet og resultatgrad, siden TKR = resultatgrad x totalkapitalens omløpshastighet. Som også kalles DuPont-modellen. Tjohei, hvor det går!
Er det rart jeg vurderer å planke opp gelenderet på rulletrappen til 5.etg på BI, og håpe det ikke går bra…?

 

TKR, eller totalkapitalrentabilitet, eller totalrentabiliet (for guds skyld, ikke gjør det enkelt med konsistent bruk av ett navn…), er kanskje den eneste formelen jeg virkelig kan i dette faget her. Praktisk økonomi- og virksomhetsstyring føles ikke spesielt praktisk akkurat nå. Balansert målstyring, strategikart, budsjettering, ABC-kalkulasjon -nothing makes sense. Ikke akkurat nå i hvert fall. Det her er en sånn eksamen hvor man virkelig må tenke etter hvorfor man egentlig studerer, og bare bite tenna sammen. Det er sikkert et piece of cake-fag for øk.-studentene, mens jeg derimot har selverklært dyskalkuli og sliter med å forstå at når kundefordringer øker, må dette trekkes fra i budsjettet. Er det ikke sånn at noe øker, så er det + ? Neida, ikke når det gjelder fordringer, siden fordringer er cash vi ikke har fått inn fra kunder enda. Sukk. Enda godt jeg ikke søkte på et økonomistudium.

Ja, jeg ser nytten i faget; nei, jeg klarer ikke forstå det på kun ett semester. Hvorfor hadde vi ikke faget i 1. klasse, for å få kontinuitet fra finans og økonomistyring 1? Selv om jeg sikkert hadde sutret like fælt da også… Får bare tyne siste rest av hjernecellene én dag til, kan ikke gi opp . En iskaffe fra Ritazza, som ikke lenger heter Ritazza, og så er jeg good to go. Kostnadsbegreper, klassifiseringer og relevans -here I come…

Legg igjen en kommentar

