Skinny bitchin´

Jeg har blitt en av de som leser jenteblader og ler høyt av artiklene -fordi det som står der er ufattelig latterlig. Da tenker jeg på hvordan de blant annet fremstiller hvordan livet ditt, kroppen din og sexlivet ditt bør være. For å være normal, liksom. Yeah, right… Bullshit fra ende til annen. Jeg er også en av de som reagerer når for eksempel store bloggere skriver litt i overkant mye om hva de spiser, og hvor mye de trener.

Jeg mener alle bloggere, kjente som ukjente, har et visst ansvar for hva de legger ut på bloggen sin. I fjor sommer var det oppslag om at tre av toppbloggerne (bl.a Ida Wulff) omtalte cava i bloggen sin, som de hadde fått tilsendt av et pr-byrå. Her har selvfølgelig både bloggerne selv og pr-byrået et ansvar for å følge norsk lov, noe de absolutt ikke gjorde. Men hva når bloggere publiserer innlegg som ikke bryter norsk lov, men heller mer mot å være «uetisk»?


Kritikk, kritikk, kritikk -over hele linja…

Nå har jeg fått med meg, inniblant all eksamenslesing om forbrukersosiologi, at Caroline Eriksen AKA Fotballfrue har blitt kritisert. Igjen. Denne gangen for å ha vist bikinibilder av seg selv. Og fordi hun er tynn. V e l d i g  tynn. Jeg har overhodet ikke noe imot tynne mennesker (eller tykke, for den saks skyld), men som kjent blogger mener jeg Caroline burde tenke seg om før hun publiserer slike bilder av seg selv. Det er ikke første gang -og sikkert ikke siste, og som opinionsleder i bloggsfæren har hun enormt med makt. Nå aner ikke jeg hvilken aldersgruppe som leser bloggen hennes primært, men si det er en del unge jenter der. Med massemediers generelle press om å se sånn og slik ut, vil jeg tro blogginnlegget hennes med seg selv, ekstremt slank og veltrent, ikke gjør ting bedre for usikre jenter på 15. Eller 13. Det er nemlig tydeligvis ikke Barne-TV som gjelder lenger når man er 13 nå, det er mascara og Lady Gaga. Uansett. Mange av de er lett påvirkelige, og kanskje vil Caroline underbygge medienes «sannhet» om at man bør være tynn og veltrent for å være lykkelig/bli godtatt/etc.

Jeg har flere ganger stusset over hvor mye hun skriver om kosthold og trening i bloggen sin. Da jeg leste bloggen aktivt, var det treningsukeplan hver uke, ofte oppskrifter eller generelt snakk om lavkarbo-kosthold, og til og med en spørrerunde med en lege som svarte angående lavkarbo. I utgangspunktet er det ikke noe feil i det, og vil man ha svar så er google veldig behjelpelig. Poenget mitt er at jeg mener hun som forbilde burde holde seg for god for å skrive om temaet. Greit at hun er interessert i det og følger det selv, men det er nok altfor mange der ute som leser det de vil lese, og ikke gjennomfører dette kostholdet på riktig måte. Eller blindt kopierer hennes treningsplan, som egentlig ikke passer vedkommende. Når det i tillegg i kommentarfeltet oser av spørsmål om høyde, vekt og hva man spiser, merker jeg at jeg reagerer veldig. Det er et så innmari feil fokus, og jeg irriterer meg grønn over at bloggere ikke ser ut til å tenke over hva de skriver, og ikke minst hvem de skriver til.

Annet fokus?
Det er vel strengt tatt umulig å ikke komme over blogger som omtaler kosthold og trening i en retning som ikke gjenspeiler virkeligheten. Pro-ana-sider har lenge eksistert på nett, uansett hvor feil man kan mene det er. At bloggere skriver om trening har jeg egentlig ikke noe imot, det kan jo også bidra positivt; at trening er viktig for å unngå skader, osv. Det kommer mye an på hvordan dette fremstilles, og det som irriterer meg er fokuset. Jeg skulle ønske disse kjente bloggerne som skriver i hue og ræva om mat og trening heller kunne fokusert på de mer «positive» sidene; ikke bare at man blir tynn. Hvorfor ikke trene for å ta vare på kroppen; for å unngå skader; for å holde seg frisk? Jeg er absolutt ingen ekspert på det her, men jeg vet hvor lite som skal til for gi store konsekvenser. Og jeg vil heller lese om fitness-jenter som tar 120kg i benken og spiser seks ganger daglig, enn jenter som skriver om hvor lite de spiser, og hvor enkelt det etter hvert er å droppe lørdagsgodiset. (Det er da ikke lørdagsgodiset som gjør deg feit da, you stupid woman… Men alt annet du putter i deg gjennom hele uken, hele måneden, hele året.)

Jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffet. Og nokså oppgitt.

Legg igjen en kommentar

