FAEN!

I kurset Sosiale Medier jobbet jeg i fjor høst med å markedsføre Pernod Ricard, som distribuerer vin og brennevin, i sosiale medier. Ikke bare-bare med tanke på norsk lov, men Mack har nå vist hvordan det bør gjøres.

Printscreen, bannskap.no

 

Jeg syns «bannekampanjen» var et kreativt påfunn da jeg første gang leste om den, selv om ordføreren og diverse andre ble skuffet og forbannet. Nå viser det seg jo at det hele var et pr-stunt, som nå har vunnet Sølvtaggen for mai. Rett og slett en genial måte å komme seg rundt loven på, og de må jo ha skjønt at nettsiden deres, bannskap.no, ville få stor oppmerksomhet og medieomtale. En ting er all motstanden de fikk, og når de i tillegg selv gikk ut og fortalte at de faktisk måtte sensurere noen av forslagene, fikk de ekstra mye oppmerksomhet.

Siden Mack er verdens nordligste bryggeri, og nordlendingene er kjent for sine herlige kraftsalver, var det jo «naturlig» at de satte i gang en nettside for å bevare deres nordnorske kultur med banning. Nettstedet/kampanjen ble lansert i slutten av april, og har blitt omtalt 37 ganger siden da, og nettstedet har fått 15.000 besøk.

Uansett om man mener kampanjen er usmakelig eller genial, har den utvilsomt skapt engasjement. Way to go kreativitet, og tommel opp til Try/Apt som stod bak kampanjen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: