To Twitter or not to Twitter…?

Det er tydeligvis spørsmålet i PR-bransjen for tiden.

 

For mens First House verken har en Twitter- eller Facebook-konto, er Geelmuyden.Kiese tilstedeværende på begge. Faktisk er de størst på sosiale medier dersom man ser på antall følgere. Under askekrisen i fjor fikk SAS og Norwegian erfare hvor viktig det er med en funksjonell Facebook-side, og jeg regner med NSB får oppleve noe av det samme nå som togtrafikken gjennom Oslo sentrum ikke er oppe å gå igjen før 08. august.

Skal, skal ikke?
Hele poenget med Facebook og Twitter, er for bedrifter ikke å ha flest følgere. Mange følgere betyr ikke nødvendigvis lojale kunder, og antall følgere bør definitivt ikke være et mål i seg selv. Da har du bommet fullstendig som bedrift. Skal man være synlig på SoMe, ikke bare bør, men man ha en strategi og et mål med det. Dersom du ønsker å øke kunnskapen om virksomheten, hjelper det ikke med 4000 følgere dersom ingen leser eller oppfatter budskapet ditt.

Samtidig; som aktør i kommunikasjonsbransjen vil det for mange være naturlig og logisk å bruke sosiale medier. Det er nesten litt ironisk dersom et kommunikasjonsbyrå ikke bruker det som i dag kanskje er verdens mest brukte kommunikasjonsplattformer. Konsulent Anne Jahr i GK mener at tilstedeværelse i SoMe bygger troverdighet, men der er jeg bare dels enig. Så fremt de bruker det aktivt, og ikke f.eks fremstår som en reklameplakat for seg selv, kan det absolutt bygge troverdighet. Men dersom Facebook-siden er død, ville ikke nødvendigvis troverdighet være det som først poppet opp i hodet mitt som et førsteinntrykk. Ei heller dersom et seriøst pr- eller kommunikasjonsbyrå slengte kommentarer til andre (som Vizeum på SAS sine FB-sider), eller la ut linker som «se datteren bli tatt på fersken av faren»… #fail

Å være på SoMe er fint og flott det, så lenge bedriften har spurt seg selv om hvorfor. Det er så altfor mange som oppretter sider på Facebook, Twitter og LinkedIn, og tror det skal gå av seg selv. Eller at de «må» jo være på Facebook siden alle andre er det. Har man ikke noe å komme med og et mål å oppnå, kan man like gjerne droppe hele SoMe-greia.

One thought on “To Twitter or not to Twitter…?

  1. Louise sier:

    hei =) takk for det. så hyggelig å høre. fin blogg du og. tittet gjennom litt filmer =) digget nikereklamen. ikke sett den før :)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: