Dedikere eller dedisere? Det er spørsmålet…

Jeg har aldri egentlig skjønte forskjellen mellom dedisere og dedikere, og har som oftest brukt dedikere. Nå vet jeg jo at det som oftest er ganske feil…

I tillegg er det ganske forvirrende at det heter dediksjon når du dediserer. Hmm, okey… Broren min lar ikke en sjanse til å rette på meg gå fra seg, og etter 4th of July-innlegget fikk jeg selvfølgelig en dedikere/dedisere-link dumpende inn. Med god grunn, og endelig kan jeg prøve å lære meg forskjellen.

Forskjellen er egentlig ganske enkel, men jeg kommer nok til å bomme noen ganger til før jeg bruker det riktig. Om du skriver en bok og du vil dedisere den til din mor, kan du skrive «Til min mor» på en av de første sidene. Å dedisere betyr altså å tilegne, som oftest for å takke eller hedre noen.

Hvis boken derimot er dedikert til din mor, så må boken handle om henne eller på en annen måte ha henne som sitt formål. Dedikere betyr å vie eller tilpasse noe til et bestemt formål.

Ikke rakettforskning akkurat, men nok til at jeg kommer til å fortsatt gjøre feil… Men det er i hvert fall sommer og (utrolig nok!) sol, hurra for det!

 

Sommarøy i Troms // visitnorway.com

2 thoughts on “Dedikere eller dedisere? Det er spørsmålet…

  1. Ravenhill sier:

    Har du nok en gang nevnt meg i en blogg søs? Morsomt da. Dessuten er det som oftest du som må rette på meg, derfor er det litt moro å «ta» deg på sånne språkgreier. Selvfølgelig visste jeg ikke forskjellen selv heller, men kjapp googling ga forsøk på forklaring. Egentlig litt moro med språk, men jeg suger i norsk.

    • heidilois sier:

      Hehe… Jeg er ingen ekspert jeg heller, bare litt språk-fascinert/-interessert/-nerd (stryk det som ikke passer).:) Men dedisere og dedikere har jeg aldri forstått forskjellen på, så tenkte om jeg blogget om det, kanskje jeg ville huske det bedre.

      Språk er kjempemoro! Selv om norsk føles fattig i forhold til f.eks engelsk…

Legg igjen en kommentar

