Merkevaremareritt?

Toska ble «kjent» for å ta i bruk den urnorske lusekofta. ABB stiller i Lacoste.

 

Jeg klarer enda ikke helt ta inn over meg terrorhandlingene som fant sted i Oslo og på Utøya for én uke siden. Fortvilelsen jeg følte da jeg hørte at det var blitt skutt på AuFs sommerleir, og meldingen om at fire var blitt drept. Sjokket da jeg våknet trygt i Nord-Norge neste morgen, og så at tallet var steget til over 80. Sorgen over alle de døde ungdommene, og medfølelsen med alle foreldre, søsken og kjærester som aldri fikk sine kjære hjem igjen.

Hvilket klesmerke ABB har som favoritt, er ikke det første jeg merker meg etter denne ubeskrivelige hendelsen. Det kunne like gjerne vært Ralph Lauren for min del. Men jeg er veldig enig med både den svenske varemerkeeksperten Niklas Olovzon og vår egen merkevareekspert Tor W. Andreassen. Kanskje vil ikke Lacoste merke noen langvarig effekt av den negative linken til en terrorsiktet, men de bør definitivt ikke kjøre noen stor kampanje her til lands på en stund.

Jeg ser personlig på Lacoste som et sterkt merke, og dette er ikke en langsom krise de kunne avverget selv. De er strengt tatt ikke direkte involvert, selv om det kan ha negative konsekvenser på kort sikt. For meg er det egentlig likegyldig hva som er ABBs favorittmerke, men så eier jeg heller ingen Lacoste-plagg og føler meg ikke «berørt» av det. I tillegg har nordmenn generelt vist at det er hans handlinger vi er motstandere av; jeg er ikke engang sikker på om folk har bitt seg merke i hvilke klær han går med.

For øvrig er jeg stolt over hvordan Jens Stoltenberg har taklet tragedien, og ikke minst hvordan hele lille Norge har vist støtte og omsorg med fakkeltog/rosetog over hele landet.

 

22/07/11 :: we will never forget

One thought on “Merkevaremareritt?

  1. Ingeborg sier:

    Heia du <3
    Tusen tusen tusen (!) takk for de gode ordene du la igjen hos meg. Vit at de beytdde mye <3 Vi er alle preget av denne dritten ABB slepte oss ned i, det er godt å vite at vi står styrket, sammen, opp igjen av den.
    Jeg har ikke bitt meg merke i klesmerket hans -ikke før du sa det nå. Er enig i mange av dine refleksjoner omkring det, at dette er definitivt ikke tiden for Lacoste å satse på noen kampanje akkurat..men håper og tror på at ingen tenker at mann skaper klær i dette tilfellet. "Mann".
    Klem fra meg.

Legg igjen en kommentar

