August betyr å flytte 860 mil østover

Det er mandag, sol og varmt. Det er utrolig nok allerede august. Og bare 27 dager til jeg forlater byen min for noen måneder.

 

Sommeren har gått fort. Fra kjipt vær i juni, til fantastiske dager på Hardangervidda, til koselig miniferie på Meløya, til glohete julidager i Oslo. Og nå er det allerede august. En noe småkvalm følelse dukker opp når jeg tenker på at det ikke er lenge til jeg reiser til Hong Kong. Jeg gleder meg helt vanvittig til et semester i et annet land, en annen verdensdel, med mange opplevelser, nye venner og nye fag. Jeg gruer meg minst like mye til å forlate byen min, hvor stemningen er merkelig og trist om dagen. Til å si hadet til han og de som er livet mitt, som er alt for meg, og som jeg kommer til å savne så ubeskrivelig mye. Etter alt som har skjedd i Oslo og på Utøya er det rart å tenke på at jeg snart skal befinne meg på andre siden av jordkloden. Jeg tør ikke engang tenke på om byen min plutselig enda en gang skulle befinne seg i samme situasjon, og hvor jeg er i fysisk trygghet i Asia. Det vil føles enda mer hjelpeløst å ikke være hjemme om det skulle skje.

Alt har gått så utrolig fort! Fra jeg hylte av glede over å komme inn på HKUST, til å stresse med alle mulige papirer, visum, og ikke minst jobbe for å få gode karakterer. Fra visum var i orden, til jeg skulle velge fag, til å nå sitte med en huskeliste over hva jeg må pakke. Det har skjedd så enormt mye på få måneder, både personlig og med venner. Minst 3-4 venninner og tidligere klassekompiser har fått barn, og samme antall har blitt gravide. Fra vinter til vår til sommer. Flytting, festing, ferier. Fantasi-spilling og vin med alle fine vennene. For få måneder siden hadde jeg all tid i hele verden. Nå har jeg plutselig altfor få dager til å få gjort alt jeg skal, få møtt alle jeg vil, få reist dit jeg har lyst.

Men når jeg sitter midt i Asias dyreste by -overbefolket og med neonlys blinkende overalt- og har verdens verste hjemlengsel, er det i det minste én ting jeg kan tenke. 2011 har vært tidenes beste, mest fantastiske år, og de siste månedene får jeg tilbringe i Hong Kong. For bare et par år tilbake kunne jeg dødd for vissheten om at det kom til å skje. Og nå skjer det faktisk. Det skal nytes!

Life´s great!

6 thoughts on “August betyr å flytte 860 mil østover

  1. Ingeborg sier:

    Hjelp, så spennende det blir! Skulle ønske jeg kunne blitt med <3

    Angående frosken: Det er lov å sende meg en melding på FB, det er flere frosker i havet ;) Jeg kan male en spesielt for deg <3

    • heidilois sier:

      Åja, kjempespennende! Og pittelitt skummelt, om jeg skal være ærlig. Er så mye å reise vekk fra. Heldigvis er det bare fire måneder, så det går nok fint. Det er bare å komme på besøk! ;)

      Oj, kan du det? Jeg får kanskje adde deg på FB, og ta det derfra. Litt mange ting i hodet på én gang disse ukene fremover nå, men det hadde vært fantastisk flott! Leier for så vidt bare leilighet nå, men håper på å kjøpe om et års tid. Mulig mer aktuelt da, siden vi ikke vet hvordan vi skal bo enda. :)

      Håper du har det fint sånn ellers Ingeborg, så fint som du kan ha det!
      Klemklem

  2. Charlotte K. sier:

    Sv: Tusen takk! :) Putene er fra Ikea!

    Så spennende med Hong Kong, tøft gjort! Masse lykke til :D

  3. Sv: Jeg er fortsatt ikke ferdig med boken men så langt virker den fantastisk ;) Takk for bok tips men har lest alle til Cecilia Samartin og Øya.. skal snart lese Hjemkomsten (samme forfatter som øya).. :) Gleder meg til ny bok av Cecilia Samartin <3 kommer til høsten <3

Legg igjen en kommentar

