Jeg ringer dirty telefoner, til Frk. Ur

Da jeg var 13 og kjøpte min aller første mobil, syns jeg den var superfancy og skikkelig kul. Når jeg som 25åring byttet ut en «gammeldags» ikke-touch-mobil med en HTC, syns jeg den også var superfancy og kul. Heldigvis har bransjen utviklet seg…

 

I det ikke så altfor tekniske hodet mitt, lurer jeg på hva som kommer nå. Har vi ikke egentlig sett alt nå? Høyoppløste kameraer, app´er for alt mulig, touch-skjerm, gps… What´s next? Kall meg gjerne kjip, men jeg skjønner ikke helt hva mer vi trenger. Eller hva mer vi kan få til?

Vel, Google byr mange milliarder for Motorola, det går rykter om at Microsoft vil kjøpe Nokia, Facebook vil samarbeid med Skype, Microsoft vil kjøpe Skype og eBay selger Skype. Nokia avviser for øvrig oppkjøp fra Microsoft sin side, men dog. Dessuten tror flere at dagens app´er vil erstatte nett på mobilen, noe jeg personlig må si meg enig i. Det er ikke ofte jeg går inn på nettsidene til banken min, sjekker Facebook, mail og Twitter, eller kollektivtrafikken via nettet på mobilen. Da er det rett inn på bank-app´en eller Trafikanten-symbolet, som ligger veldig beleilig på skrivebordet på mobilen. Forresten, heter det skrivebord på mobilen?

Mobilen skal visst også ta livet av papiravisene, uten at jeg er helt enig der. Det er ikke det samme å app´e seg gjennom Aftenposten og VGnett, som å høre knitrelyden av papirsider som blir bladd i. Med morgenkaffen og en god frokost ved siden av seg, for å få en god start på morningen.

Uansett. Mobilbransjen har visst mer å komme med enda. Overgangen fra pixlete Snake på Nokia til Handwriting SuDoKu på HTC var kanskje ikke så stor likevel, 11 år til tross. Det er vel bare å vente i spenning på neste trekk?

Legg igjen en kommentar

