Merkeutvidelse, eller vekststrategi…?

Etter Chess-salget, Koenigsegg-kjøpet og alle de økonomiske problemene er det i grunn lite som forundrer meg når det gjelder Idar Vollvik. Men Allsvenskan?

LUDO + Allsvenskan?

Barteby-mannen Idar Vollvik startet opp mobilselskapet Chess, solgte det for 2,4 milliarder, kjøpte seg en knallgul Koenigsegg (AKA dyr bil som går dritfort), og ble deretter neddynget i gjeld. For noen år siden startet han opp LUDO -som ikke har noe med det velkjente «hyttespillet» å gjøre, men som er et nytt mobilselskap.

Eller er de det? LUDO selger helt klart mobilabonnement, men de driver med så mye annet også. LUDO-rådet (som jeg egentlig aldri har skjønt hva er engang), kredittkort, barneklær, headhunting, kosttilskudd og helseprodukter. Én ting skal de i alle fall ha: de ligger ikke på latsiden!

Merkeutvidelser gone mad?
I merkevarebygging hadde vi litt om merkearkitektur og merkeutvidelser. Hoved»poenget» der var at om et merke skal utvide, må det gjøres med en plan. For eksempel kan Jif utvide med en ny skurekrem for andre typer flater enn det de har nå, eller de kn utvide med andre type kjøkken- eller baderomsprodukter (eksemeplvis når de introduserte Jif Mopp). Veldig enkelt sagt, selvfølgelig.

Poenget mitt er altså: er ikke spranget fra mobilabonnement til barneklær og kredittkort litt langt…? Én ting er at Norwegian har åpnet en bank, men det er kun ett tilbud/utvidelse og har også en link til flyselskapet i seg selv (det kan brukes som et slags Frequent Flyer Programme). Når LUDO satser stort og bredt, kunne det kanskje være smart å teste ut én ide av gangen, og ikke slenge alle utvidelsene på bordet med en eneste gang.

LUDO -nå også med Allsvenskan?
Ikke nok med det. Forrige fredag kunne NRK melde om at Vollvik har lyst til å kjøpe Allsvenskan også. Og gjerne kalle det Allsvenskan LUDO. Greit nok, som han selv også sier så er Allsvenskan en merkevare mange kjenner og som er smart å bruke penger på, men hvor er det han vil med det? Enda en utvidelse, før noen av de andre egentlig er veldig godt etablert? Eller er det bare jeg som ikke syns barneklærne og kredittkortet er etablert, og linker det lett opp mot LUDO?

Okey, han er en gründer, han er kreativ og ambisiøs. Og sånne folk trenger vi, ellers stopper jo all utvikling opp. Men jeg lurer på hvor målrettet dette er, når alt kommer til alt. Det er ikke feil med ambisjoner, men det er ikke nødvendigvis feil å ta ting litt mer steg for steg heller.

Eller er det bare jeg som er kjip, veldig jentete og preget av janteloven?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: