Ni hao!

Innflyvningen bestod av høye gisp over utallige skyskrapere. Første møte med byen besto av en grisesvær men rolig flyplass, og ingen som dyttet ved bagasjebåndet. En taxisjåfør som pratet bra engelsk, og svarte entusiastisk «ooooh, oil and snow!» når jeg sa jeg var fra Norge. Ni hao Hong Kong!

Det er faktisk helt surrealistisk å være her. Varmen og luftfuktigheten gjør det uutholdelig til tider, og du orker nesten ikke være ute. Jeg veksler mellom å elske Hong Kong, og å savne Oslo. Det vil si, savne alle fine vennene. Samtidig er det så mye som skjer, at jeg knapt rekker å tenke på hva som foregår hjemme. No offence. *smil*

Så, hva skjer´a?

 

Hall VI
Jeg har fått dobbeltrom i hall 6, en av de nyere hallene. I mangel av en god oversetting, kaller jeg det bare hall… Rommet er ikke så altfor stort, men jeg ble virkelig positivt overrasket når jeg endelig fikk pakket ut kofferten og lagt på sengetøy. Roomien er en jente fra Østerrike, og det lille jeg har rukket å prate med henne har vært positivt. Sengen er minimini med sine 75 centimeter bredde, og det vurderes sterkt å kjøpe en ekstra madrass eller overmadrass fra IKEA… Pute er allerede innkjøpt, og dyne er strengt tatt overflødig enn så lenge. Med sol og 35C funker det fett å sove bare i dynetrekket. Eller uten. You choose.

Såh. Du irriterer deg over at kjæresten bruker lang tid på badet om morningen? Vel, her har vi ett shower/toilet room, med tre dusjer og fire doer. Som hele fløyen vår skal bruke. Sikkert rundt 20 personer. Så det er bare å drite i den klagingen faktisk. Til nå har det gått veldig fint, så jeg satser på det går fint.

Ellers er folk utrolig hyggelige! Kulturen her omfatter visst det å være høflig, og om du ser litt lost ut og stirrer tomt fremfor deg, tar deg ikke mange minutter før en eller annen kommer bort og ønsker å hjelpe deg. I tillegg smiler folk til deg når du går forbi i hallen eller ellers på campus, selv om du ikke aner hvem de er. Utvekslingsstudenter kommer ofte bort bare for å si hei, så det er tydeligvis behov for litt mingling. Alle er tross alt i samme båt, og folk ønsker å bli kjent med andre.

 

Engelsk
Okey. Alt går på engelsk ja, tjohei og hurramegrundt. Jeg har stresset litt med det å måtte snakke engelsk 24/7, men herreli så fort man kommer inn i det! Dæven døtte, for å si det på skikkelig norsk. Hong Kongene (eller hva de kaller seg?) er ikke like gode i engelsk som jeg trodde, spesielt ikke taxisjåførene. «Hei hei, vi skal til Hong Kong University of Science & Technology!» Sjåføren ser rart på oss, og ingenting skjer. «Det ligger i Kowloon, Clear Water Bay?» Sjåføren grynter, og ser fremdeles litt rart på oss. «You know, the big university? In Kowloon…?» Sjåføren svarer overhodet ikke, men begynner å kjøre. Vi aner ikke hvor vi er på vei eller om han vet hvor han skal, men til nå har vi alltid kommet frem. Selv om vi fikk litt kjeft fra gårkveldens sjåfør, som mente vi burde vite hvor vi skulle. Vi må lære oss skolenavnet på kantonesisk. *smil*

 

Lantau Island Tour
I går var det busstur for alle exchange-in studenter, og jeg hadde selvfølgelig helt glemt å registrere meg i tide til dette. Det var uansett ikke noe problem, for når jeg litt tummelumsk og smått flau forklarte at jeg hadde glemt å signe meg opp, smilte de bare og sa det gikk fint. Det var bare å fylle ut et ark og betale, og jeg var med! Havnet da på en annen buss enn de tre andre jeg nå har blitt kjent med fra BI, men det syns jeg i grunn bare var en fordel. For all del, de er veldig hyggelige, men når jeg var helt alene på bussen måtte jeg skravle med noen andre. For jeg kan jo ikke holde kjeft en hel dag, kan jeg vel Benjamin? *smil* Så tyske Philipp fikk gjennomgå i går. Det ble til at vi hang sammen hele turen, rett og slett fordi han var en kul fyr som pratet bra engelsk. Han gadd til og med joine meg på en outlet hvor det var både Nike Store, Mango, Puma og Espirit, så dagens kudos går definitivt til Philipp!

Så. Hvem er Lantau og hvor er hans Island? Nei, ikke vet jeg, og ikke tror jeg det er en person heller. *smil* Lantau Island er en av 260-ish øyer utenfor Hong Kong, og er også der hvor flyplassen Chek Lap Kok ligger (vest på kartet ser du både Lantau Island og også Tai O). Der ute har disse Hong Kongene plassert en «big buddha», som er noe villedende syns jeg. Den er jo ikke akkurat «big», den er helt vilt «huuuuuuuge»! Noe tempel-titting og vanndrikking, før vi etterlengtet kom inn i AC på bussen igjen, og fartet videre til den lille fiskelandsbyen Tai O. Jeg aner ikke hvordan det lukter i Nord-Norge der de tørker fisk, men satan det luktet stramt… Skur til hus, trange «gater» -jeg må ærlig innrømme at det så mer ut som en slum enn en fiskelandsby. Men folkene virket glade, og de har det sikkert fint der ute. Selv om mine krav til minimum standard helt klart ble overskredet i negativ retning…


Foto: privat – copyright

Resten av turen er egentlig ikke så interessant å høre om. Stoppet ved en gigantisk svær bro (alt er btw gigantisk svært her), var innom et kjøpesenter med outlets, og så hjem. Dusjet og skiftet, før vi stakk en tur til… ja, å si «byen» blir liksom litt rart her, for det er ikke akkurat det samme som å «møtes på Løkka i titiden da!» Men vi dro en tur til Lan Kwai Fong, som visstnok er et partyområde her. Og gjett om… Alt fra Hard Rock til «rolige» barer til Balalaika Russian Bar. Slitne og trøtte som vi egentlig var, ble ikke turen så lang. Vi skulle tross alt på orientation kl 09 i morges, og med denne varmen føles ett glass vin som minst tre. Spesielt når du er sliten og kanskje har litt jet-lag i tillegg.

Tai O
Foto: privat – copyright

Jeg har det helt fantastisk her, og det virker lovende for å gjøre dette til «the time of my life», for å bruke en skikkelig klisjé. Timeplanen min ser foreløpig veldig, veldig bra ut -forelesning tirsdag til fredag, og det tidligste jeg begynner er 10:30. Kjipern å sitte på skolen til 17:50 på fredager, men jeg tror nok jeg overlever. Jeg har store planer om å reise mye, og det virker nesten som om foreleserne og heel universitetet har forståelse for det. «Alle» snakker om at vi skal ha det moro, bli kjent med byen, bli kjent med kulturen, reise rundt å se nabolandene, osv. Jeg er nok en av de som får karakterer på fagene mine, men det er helt greit. For dere som kjenner meg godt, kommer det sikkert som et sjokk at jeg kanskje ikke kommer til å gå for A og B dette semesteret, men faktisk (kanskje) er fornøyd med C´er. *blunk*

Tidsforskjellen er seks timer nå på sommertid, og det blir syv på vintertid. Også sånn btw har jeg bursdag på søndag, og det er lov å sende et kort altså… *smile veldig pent* Adressen min er:
Heidi Lois (etternavnet vet dere som kjenner meg…)
Room no 631L
Undergradute Hall VI
The Hong Kong University of Science & Technology
Clear Water Bay, Kowloon
Hong Kong

Da skal jeg og et par andre straks ta minibussen til MTR, som er det t-banen kalles her. En liten tur til et eller annet kjøpesenter, for å fikse noen småting, som f.eks busskort (Octopus Card). Uheldigvis for oss får vi ikke studentrabattene på det kortet fordi vi ikke studerer (minst) 30 uker, men når banen koster 8kr går det nok greit…

10 thoughts on “Ni hao!

  1. Lis sier:

    Så kult Heidi! :) hihii, leser med et smil, ser deg for meg vandre rundt der bablende til alle du møter, hihihihi :) :D kooose seg videre!!! jeg følger med-… :P <3 klem fra Lis

  2. Var outloetplassen ved buddahduden? :D fine bilder! regner med du koser deg der borte :-)

    • heidilois sier:

      Hmm, litt usikker… Fulgte ikke så veldig med på veien, var mer opptatt av å stirre på de fascinerende skyskraperne. ;) Men tror ikke det var veldig langt unna nei. Koser meg masse!

  3. Martin sier:

    Me likes!

  4. Ravenhill sier:

    Høres helt rått ut det der søs. Nyt hver dag der. :)

    • heidilois sier:

      Ja tro meg, her nytes det! :) Og snart skal det nok studeres litt mer også, bare jeg kommer inn i rutinen. Putonghua (mandarin), negotiation og Hong Kong Society på planen i dag!

  5. I am not sure where you are getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for fantastic info I was looking for this info for my mission.

    • heidilois sier:

      I don´t know have you´ve read this as it´s in Norwegian, but glad to help. :) I´m currently staying here, so that explains the info…

Legg igjen en kommentar

