Thank god it´s Friday

Da har jeg snart vært 890 mil borte fra Oslo i en hel uke. Det føles allerede som en måned, og bitene begynner å falle på plass i puslespillet kalt HKUST.

Først av alt: corporate strategy er et populært fag. Og uflaks for meg har jeg ikke fått dette godkjent, fordi jeg ikke bestod kravet til forkunnskaper. Som er Organisasjonsadferd, hvilket vi hadde i 1. klasse. Ikke vet jeg hvor feilen ligger, men tro meg  -jeg tar lett frem strenge-stemmen hvis årsaken ligger i at BI ikke har sendt alle eller de riktige papirene mine til HKUST. Jeg skal ha corporate stragety uansett, så det må bare bli fikset. Grunnen til at jeg er litt ekstra stresset med å komme med på dette kurset er rett og slett fordi det er obligatorisk fra BI sin side. Men nok om det!

 

Jada, de hadde en pole hvor det ble danset heftig på klubben Volar. Som for øvrig var skikkelig ræva.
Foto: privat – copyright

Campus
Når jeg kom på mandag morning, ble jeg fullstendig overveldet. Campus er jo grisesvær, hvordan i alle dager skal jeg finne frem? Ikke nok med det, det er 32 (!!!) heiser i hovedbygget, og det morsomme er at du er nødt til å ta riktig heis for å komme frem. Bygget er nemlig så smart designet, at det ikke nødvendigvis går an å gå fra School of Business & Management (SBM) sitt område, til for eksempel School of Science sitt område i samme etasje. Luringer disse Hong Kongene, huh? Med min fantastisk udugelige retningssans vurderte jeg først og fikse meg en GPS for skolen, eventuelt gå opp «ruten» mellom kursene mine og legge igjen brødsmuler etter meg. Heldigvis fant jeg et gedigent oversiktskart over alle heisene i stedet, og utrolig nok er noen av kursene mine i samme rom eller ved samme heis. Hurra!

 

En liiiten del av campus. Dette er hall II, om jeg ikke ser helt feil.
Foto: privat – copyright

Okey. Campus er utrolig stor, men de har til tider vært noe smartere under byggingen enn det med heisene. Studenthyblene (halls) ligger i blokker nederst på campus, mens Academic Building (hovedbygget) med blant annet Atrium ligger øverst. Og tro meg, du vil ikke gå den bratte bakken hver gang du skal til forelesning… Derfor har de bygget broer mellom bygningene, slik at det er bare å ta heisen til 11.etg i hall II, gå over broen, og du er ett bygg nærmere forelesningssalen din. En heis og en bro til, og ta-daah! Du er i hovedbygget. Ikke så rent lite genialt faktisk, selv om jeg med tilgang på all denne gode maten her kanskje burde gå den altfor bratte bakken opp…

 

Forings
Dermed blir campus egentlig ikke så innmari stor likevel. Nede ved hall´ene ligger også tennisbanene, svømmehallen(e), BBQ beach, fotballbanen og running track. Det er minst 10 ulike kantiner og restuaranter her, inkludert Mæcer´n. Japansk, thai, kinesisk, vegetar, vestlig, og såkalt «healty choices» (bestående av mengder med ris, champignon, ett tygg kylling og masse sitrongress) finnes på flere av stedene. Prøvde en lokal variant av iskaffe her om dagen, noe som virkelig ikke falt i smak. For all del, selve kaffen og melken var det ingenting i veien med  -med når dama bak disken presterer å helle oppi ganske mye mer enn bare en klunk med sukkerlake (!!!), da blir det gæernt vet du. Ingen vits i å be om «dobbel mocca på lett, med mindre sjokolade» her gitt; de har mest sannsynlig ikke snøring på hva du prater om. De er veldig hjelpsomme og hyggelige, men det er nok ikke alltid de forstår hva jeg mener. Flaks for meg har jeg spilt en del Fantasi, så miming kan brukes i mangel på annen brukbar kommunikasjon! (Note to Benjamin: jeg har til nå ikke trengt å mime verken potet eller Playboy-kanin, FYI. *smil*)

 

I fiskelandsbyen Tai O. Mat er visst en viktig del av kulturen her, men akkurat disse får jeg nok ikke kjøpt rett fra grillen på campus…
Foto: privat – copyright

I tillegg til alle matstedene fins det selvfølgelig også en convenience store her, AKA en god gammeldags matbutikk. I går var øl og vin førstepri der inne, men i dag hadde jeg mer tid til å gå og kikke litt. Og hurra! Jeg fant noe som kan ligne på mørkt brød, selv om det er tonnevis med honning og sukker i det. Philapelphia-ost hadde de jammen også, så da manglet det bare Gilde Hamburgerrygg og makrell i tomat… I tillegg til det jeg trygt kunne putte i kurven som «kjent og Heidi-godkjent merke», var det også flust av japanske drikkebokser, flasker med kinesiske tegn (saft?), og merkelig frukt der. Jeg kunne sikkert gått rundt en time ekstra bare for å glane. Men det gjorde jeg altså ikke, fordi jeg fant mine gamle kompis mørk Toblerone slengende i godtehylla, og vi to hadde det travelt med å komme på rommet mitt. Nomnomnom.

 

Fag og skoleting
Til nå har jeg hatt fire av fem fag her; corporate strategy, negotiations, putonghua og contemporary Hong Kong society. Og hurramegrundt, for noen fag! Jeg kjenner jeg blir litt ekstra nerdete entusiastisk bare av å tenke på det! Alle fagene hittil har vært ufattelig spennende, mye mer enn jeg noen gang kunne drømt om.

Corporate strategy har en helt herlig chill foreleser, som trasker rundt i shorts og t-skjorte, og messer om at vi ikke bare skal lære fra ham, men også at han skal lære fra oss og vi fra hverandre. Det blir gruppearbeid, presentasjoner og mid-term i tillegg til eksamen, noe som passer meg nokså bra.

Negotiations har en tørrvittig foreleser som driter i hva slags karakterer vi får, så lenge vi lærer noe. De er generelt strenge her, og du skal ha en temmelig god grunn for å være borte fra klassen. Særlig i onsdagsforelesningene i negotiations, for da er det nemlig rollespill på gang. Vi begynte allerede i dag å forhandle i par, og jeg tror ærlig talt ikke jeg gjorde det så bra. Litt skummelt å bli kastet ut i forhandlinger med en lokal student fra fastlands-Kina, men samtidig utrolig gøy å komme så kjapt inn i faget. Det gledes stort til fortsettelsen! Særlig forelesningen vi skal ha om å forhandle lønn. Tenker det blir stille i fjøset da gitt.

Putonghua, som er det kinesiske navnet for Mandarin (altså «hoved»-kinesisk), er en veldig liten klasse, og minner meg om barneskolen. Du vet, når vi skulle lære engelsk og gjentok hva læreren sa? Vel, der har du Putonghua-klassen. Ni hao! Wo shì Heidi, ni ne? Zàijiàn! Google it… *blunk*

Contemporary Hong Kong society begynte enkelt og greit med en test. En 13-spørsmåls test hvor foreleseren lovet oss A+ og fra resten av semesteret om vi fikk 100% riktig. Selvfølgelig gjorde vi ikke det, vi var ikke i nærheten engang. Og det enda jeg var på gruppe med to lokale studenter fra HK (samt en artig østerriker ved navn Florian). Uansett, de få spørsmålene gjorde meg veldig sikker på at jeg hadde valgt riktig fag. Jeg ble mer og mer interessert når han gikk igjennom svarene, og forklarte litt hvorfor svaret var som det var. Hvorfor er selvmord så utbredt (bare forurensningen her dreper flere per 100.000 innbyggere per år) i HK? Hvorfor drar en tredjedel av mannebeina her til fastlandet for å finne seg en kone? Hvorfor var Philippinene det rikeste landet i Asia på 50-tallet, mens det nå er forholdsvis fattig? Hadde det ikke vært for at jeg skulle til Hang Hau og fikse neglene mine etter endt forelesning, hadde jeg nok løpt ned dørene til bokhandelen og kjøpt alle bøkene med én gang. I stedet for bøker har jeg derfor nå superfine råsa negler, som er noe av den beste negldesignen jeg har sett. Greit nok, det tok to timer å fikse på de, men damen som plundret med hendene mine visste definitivt hva hun drev med. Ikke gæernt at det kostet bare 250 norske fjelldollar heller. Tjoho!

 

Buddy program
I morgen er det buddy-dag, som innebærer at vi skal farte rundt og leke turister store deler av dagen. Vi snakker et eller annet marked, historiske bygninger, Victoria Peak, LKF, Hollywood Road, SoHo… Jeg aner ikke hva alt er engang, så for meg er det helt genialt å få en guidet tur til alle disse stedene. Alt jeg trenger å konsentrere meg om er å være paparazzi. Antar det blir en tur ut i LKF etterpå, altså partygata/-området her. Blir vel flere turer dit etterhvert.

Såh, det var litt oppdateringer fra andre siden av jordkloden! Satser på å ta en del bilder i morgen, så stay tuned!

One thought on “Thank god it´s Friday

  1. SV: Ja Veronica Maggio er konge :D

Legg igjen en kommentar

