Om merker og Hong Kong og sånt

I går trasket jeg og en annen jente fra BI rundt i ca én time på en matbutikk. Kan trygt si det er mye artig å se på av matvarer her! Pittelitt tricky er det jo, når du ikke har peiling på hva som står på pakken, eller kan kjenne igjen merkene.

East meets west. Nyan cat og IKEA.

 

For det er jo det alt dreier seg om. Kjengjennelseseffekten. Hvor mange ganger har vi vel ikke i forelesning fått høre hvor viktig det er at kundene våre faktisk kjenner igjen produktet? Og at mange velger kun basert på gjenkjenning? Jeg har allerede nå merket hvor sterk denne effekten egentlig kan være.

Det er flust av butikker og kjøpesentre her. Det virker som det er vanlig at det er et grisesvært kjøpesenter på tbanestasjonene, også kalt MTR malls. Enkelt og greit. Den gjenkjennelsesfaktoren begynner å komme i boks allerede… Men jeg kan virkelig ikke nevne ett eneste astatisk merke, verken for mat eller klær. Spennende.

Her forleden dag dro vi faktisk til MegaBox, for min del kun fordi det består av vestlige merker. Jepp, fy skamme seg, og det er nesten litt flaut. Men den gode følelsen av å se IKEA-logoen; spise svenske kjøttboller og pittesmå poteter; lese «smaklig måltid» superstort, mens det samme uttrykket på kinesisk stod mye mindre under; og synes HM er like kjipt her som hjemme  -ingenting slår den følelsen. Jeg var der jeg hørte hjemme, og jeg visste hva jeg gikk til.

Jeg har merket meg at de har flere sportssko-merker her enn hjemme. Likevel går jeg sporenstreks forbi dem, og rett bort til Nike-hyllen. Hvorfor? Fordi jeg kjenner merket. Jeg vet det er kvalitet, jeg vet hvilken størrelse jeg skal ha. Utrolig teit egentlig, men likevel så logisk og naturlig.

Så, jeg må rett og slett skyve vekk fordommene mine overfor asiatiske og andre ukjente merker. De er med all sannsynlighet like bra, og garantert mye billigere enn de vestlige. Men jeg kommer nok til å ta IKEA-bussen for å nomnomnomme svenske kjöttbullar et par ganger til…

One thought on “Om merker og Hong Kong og sånt

  1. Findes denne sålalte bus i DK ?

Legg igjen en kommentar

