Hei Kuala Lumpur og Tioman!

Det blir ikke så altfor mye pensumrelatert stoff her, de første ukene etter jeg har dumpet ned i det som hittil har vært verdens feteste by. Antar det går greit for dere å høre om hva det er jeg egentlig driver med i stedet?

Okey, here we go. Jeg er selvfølgelig her for å studere. Men en stor del av det å være utvekslingsstudent er også andre opplevelser, i hvert fall for meg. Derfor er det ikke bare lesing og kollokvier jeg kommer til å drive med, men også reising, shopping, byturer; generelt bli bedre kjent med kulturen og menneskene både lokalt og av de andre utvekslingsstudentene. Hittil har vi vært et par ganger i Lan Kwai Fong (partypartyparty; ikke helt min greie, men fett nok), vært på hiking i Sai Kung, og i morgen stikker jeg + tre andre til Kuala Lumpur. Hurra!

På tirsdag er det nemlig mid-autumn festival her i byen, AKA fri fra skolen! Hva er vel bedre enn å tilbringe helgen i Malaysia da? Vi drar altså til Kuala Lumpur i morgen, hvor vi tenker å se Batu Craves og Petronas Twin Tower. Eller, jeg har i hvert fall tenkt det etter en kjapp research på omtrent 30 sekunder. Vi har nemlig slitt en del med fag og faggodkjenninger fra alle mulig hold her, og turen ble bestemt og booket på særs kort tid. Impulsivt, I like it! Ingen av oss har vel egentlig tenkt spesielt mye over hva det er vi vil gjøre og se i Kuala Lumpur, men disse tårnene er vi enige om å få tatt en titt på. Herregud, jeg gleder meg! Se da!!

På lørdag propellerer vi over til Tioman Island, som ligger 80km øst for Malaysia ute i Sørkina-havet. Om vi kommer helskinnet frem (nei, jeg er ikke så fan av propellfly!), er det bare å nyte kritthvite strender, snorkling, golfing, padling, trekking… Tioman er den største av 64 vulkanske øyer ute i dette Sørkina-havet, og sies å være det siste hvilested for en fabelprinsesse som forvandlet seg til en øy. Joda, det er moro med eventyr, men enda mer moro å google bilder:

 

Før vi reiser i morgen har jeg en Corporate strategy-forelesning kl 10:30 – 11:50 (uten pause! Det er bare å glemme BIs 45minutters-standard her…), og vi drar fra skolen (eller universitetet som det heter. Jeg liker å kalle det skole, friminutt og lærer jeg) kl 13-ish. AKA jeg må pakke ferdig og være klar i kveld. AKA det ligger klær strødd utover sengen min; klær som i bikinier; kamera og iPod ligger til lading, jeg er så trøtt at det svir i øynene, og jeg klarer ikke slutte å google Kuala Lumpur og Tioman. Jeg er som en unge før julaften, og kommer garantert ikke til å få sove!

 

Jeg har det med andre ord veldig fint her, selv om det er kulturkræsj hver dag og jeg allerede er veldig lei maten i kantinene. To kilo ris, senete kjøtt og en ubeskrivelig saus er dessverre ikke min greie. Ikke enda i hvert fall. Mye mulig jeg er kresen, men jeg velger å se på saken under kategorien «uvant mat», og aksepterer at jeg liker rent kjøtt og wokede grønnsaker bedre. Noen liker mora, andre liker dattera som jeg pleier å si! (Eller, det gjør jeg ikke egentlig, men jeg har hørt altfor mye på RR-podcast de siste dagene.) Forelesningene er lange, campus er til tider overfullt og uoversiktlig, notatene mine er på engelsk, og sms´er fra Norge kommer ikke alltid frem. Det spiller ingen rolle; jeg simpelthen elsker å være her! Fire måneder går fort, og jeg har vært her halvannen uke allerede. So much to do, so little time! Og siden jeg vet at mamma leser her inne: været her er stort sett veldig bra, mye smog, noen heftige regnbyger som går fort over, og veldig høy luftfuktighet! Til sammenligning med Oslo ser det omtrent sånn ut nå:

 

 

Hvordan er det i Norge da dere? Fortell meg når den første snøen kommer! *blunkblunk*

Legg igjen en kommentar

