Om kultur og skole og Kambodsja og sånn.

Snart én måned i Hong Kong. Rart hvordan tiden flyr!

Jeg begynner nesten å stresse med mid-terms allerede. De er ikke før i oktober, men jeg har alle mine på to dager. Dvs to mid-terms per dag. Og de er på kvelden. Herlig. Tiden går sykt fort her, og det er alltid noe å finne på. Jeg hadde med to skjønnlitterære bøker fra Norge, men de har jeg ikke engang rukket å åpne. Leser jeg noe her, er det enten pensumrelatert (bøker, caser, artikler, you name it… Phui! Jammen så arbeidssomme disse Hong Kongene er! Og ansvar for egen læring fins ikke. Her snakker vi ta oppmøte og karakter på grunnlag av nettopp oppmøte og deltakelse i forelesning.) eller South China Morning Post. Som ligger på felleskjøkkenet i etasjen min hver morning. Jeg kjøper da ikke en kinesisk avis, hallaien blåbærpaien…

 

Vors på toppen av ifc mall i Central. Passe fett å vorse til denne utsikten…
Foto: privat – copyright

 

 

Kulturkræsj eller bare forskjeller?
Tja- Jeg vet ikke jeg. Noe er veldig kræsj, mens andre ting er bare… annerledes. Jeg har allerede meldt meg inn på et «ordentlig» treningsstudio, siden det på skolen ærlig talt er crap. Jeg er ikke så kresen av meg, men når jeg ikke engang kan gjøre biceps curl fordi «mine» vekter (aka antall kgs på manualene) ikke fins der, da blir jeg mildt sagt litt oppgitt. Så mr. John på Fitness First i Taikoo Place overtalte meg til å bli medlem der. Jeg hadde vel i grunn allerede bestemt meg, men det hjalp jo at han ga meg et gavekort i spa-avdelingen deres på $600 (ca NOK450)…

Trening er et artig tema her. Jeg føler meg særs maskulin når jeg trener styrke, som er det jeg stort sett trener pga beinhinnebetennelsen min (som er blitt mye bedre, muligens pga varmen?). Gutta på gymmet på skolen glemte hva de drev med og tittet på meg som trente i stedet, siden jeg var den eneste jenta på vekter i hendene. De søte, supersmå asiatiske jentene tråkket såvidt avgårde på ellipsemaskinene sine, så skjønner jo for så vidt at dette var noe nytt for dem. Til og med på Fitness First ble jeg tittet litt rart på, også av de personlige trenerne der. Har de virkelig ikke sett en jente trene vekter før? Vel, jeg er muligens sterkere enn gjennomsnittet, men definitivt ikke veldig sterk generelt sett, så der er det en stor forskjell. Direkte kræsj er det ikke, og jeg har allerede blitt vant til å føle meg høy, tjukk og maskulin når jeg trener. *blunker* Å være på utveksling i HK gjør deg definitivt mer selvsikker når det kommer til kropp og utseende, rett og slett fordi du må gå noen psykiske runder for ikke å føle deg fullstendig merkelig i forhold til alle de små asiatiske snuppene. Godt vi er forskjellige, sier nå jeg. *smil*

Mat og drikke. Åh, ikke la meg begynne en gang… Maten på skolen er jeg utrolig ferdig med allerede, og jeg har enda 3,5 måneder igjen. Gud, gi meg styrke… Vel, Uni-bar, Seafront Restaurant og til tider caféen i Academic Building serverer stort sett okey mat, AKA du kan velge bort ris og beinete, senete, fettete kjøttbiter. Liksom-Starbucksen vår («we proudly brew Starbucks Coffee!» Joda, men dere vet ikke hva iced americano with milk er, uten at jeg forklarer dere) har den beste iskaffen, McCafé smaker nada i forhold. Ellers har de en rar greie her med å drikke (soya)melk fra små juicebokser. Du vet, sånne med sugerør; Kuli eller hva det heter i Norge. Av sånne bokser drikker de altså melk. Samme om den er romtemperert, her skal det drikkes melk! Mange asiatere er dessuten allergiske mot laktose, så det meste her er laktosefritt eller soya.

Forelesningene. Det føles som om jeg er tilbake på barneskolen igjen. Det tas som sagt oppmøte i de aller fleste fag, og du burde komme med noe fornuftig i forelesning. Det er nærmest som en muntlig karakter. Heldigvis har jeg obligatorisk oppmøte i kun to av fagene mine (corporate strategy og negotiation), men er du ikke i forelesningene kan du både risikere å ikke få uttelling for når du faktisk sier noe i forelesning andre ganger, og også å ikke skjønne bæra av forelesningsnotatene som legges ut. Foreleseren min i Hong Kong Society hopper noe forferdelig i egne notater, og surrer seg ofte bort i det han selv har skrevet. Givende.

Modenhet. Okey, så nærmer jeg meg betegnelsen «gammal røy» faretruende fort, jeg bare liker ikke å innrømme det. I Hong Kong derimot, virker jeg nok enda eldre enn hjemme. Ikke uvanlig å se Hello Kitty-accessories på sekker, pennal, penner osv på campus, og aller helst har jentene et eller annet supersøtt motiv på kladdebøkene sine. Ja, jeg kaller det kladdebøker siden det faktisk er en god, gammeldags kladdebok som du husker fra barneskolen. De små A5 vet du, håpløs størrelse spør du meg. Dessuten syns mange alt som har med sex, kjærester, pupper/kropp osv å gjøre er fryktelig flaut. Jeg tror nesten niesen min på under 13 ville synes det var mindre flaut. I dag viste foreleseren et bilde av en religiøs statue, formet som en mildt sagt frodig kvinnekropp, med svære pupper. En fyr ble spurt om noe angående dette, og etter at han svarte la han hendene foran ansiktet, fniste høyt, og la pannen på pulten. Veldig artig observasjon for min del, siden jeg ikke kan forstå hva som var så morsomt eller flaut med et bilde av en steinstatue. Herlige kulturforskjeller!

 

Kambodsja og Vietnam, baby!
Jeg kan rett og slett ikke vente. 5. oktober er det Chung Yeung Festival i Hong Kong, også kjent som FRIIIII for oss studenter. Mange benytter derfor sjansen til å reise før mid-term, deriblant jeg. Jeg og noen andre skal nemlig dra til Siem Reap (Kambodsja) og Ho Chi Minh City (tidligere Saigon, i Vietnam) fra torsdag til onsdag. Mesteparten av tiden bedrives i Siem Reap i Kambodsja, på et «norsk» hostel midt i Angkor. Mange har sikkert hørt om Angkor Wat, som er et av de mest kjente templene i Kambodsja. Nasjonalparken og fjellet Phnom Kulen ligger 55km unna, hvor det er muligheter for hiking (hva kaller man dette på norsk egentgig? Gå på tur??), bading og sikkert en hel haug flere ting. Jeg har rett og slett ikke rukket å tenke over akkurat det enda. Jeg vet bare at jeg skal få med meg Angkor Wat og gjerne noen av de andre templene, shoppe litt, se hvordan silke blir laget, og aller helst hike i Phnom Kulen. Tre hele dager er selvfølgelig altfor liten tid der, men det er bare å gjøre det beste ut av det. Og booke billett fra Norge igjen da, så klart.

Tross frykten for å bli skuffet når jeg bildegoogler steder først, har jeg likevel tatt sjansen. Jeg håper og tror både Siem Reap og HCMC er bedre enn Tioman, så jeg ærlig talt ble pittelitt skuffet over. Her er noe av hva jeg fant:

Fra Phnom Kulen

Angkor Wat

Bayon Temple

Fra Central Market i Siem Reap

Jeg lover å komme tilbake til hvordan turen var, med bilder. Akkurat nå gleder jeg meg noe helt vanvittig! Et tips om du skal til Kambodsja: book visum på nett før du drar, så er du sikker på at det ikke blir noe gnål på flyplassen. Dette fås hos Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation Kingdom of Cambodia, koster US$25, og er den enkelste veien å gjøre det på. Syns jeg iallefall, uten egentlig å ha sjekket ut alternativene. Husk å ha et digital passbilde/vanlig bilde tilgjengelig, siden visum til Kambodsja krever nettopp det. En annen ting: jeg bruker Skandiabanken, og siden dette opprinnelig er en svensk bank, må du skrive at du er fra Sverige når du skal betale. Skriver du Norge kommer ikke Skandiabanken opp, og du får ikke betalt. Dette gjelder sikkert også for andre eventuelle utenlandske banker med norsk filial. Just a tip! *smil*

Jeg søkte om visum i går, og allerede i dag fikk jeg dette godkjent. Plutselig lå dette som pdf i mailboksen, så da gjenstår det bare for meg å printe ut to stykk; én for innreise og én for utreise.

Enkelt og greit!

Så dere, hva skjer i Norge for tiden? Må faktisk si jeg gleder meg til å lande på Gardermoen, i et sikkert iskaldt og guffent vær på lille julaften, og vite at jeg får feire ordentlig norsk jul med Askepott og Donald likevel i år. Snø og kulde er faktisk ikke så verst likevel, når jeg tenker meg om. Får i det minste perspektiv på ting her, i tillegg til en liten dose kulturkræsj og en god dose fantastiske opplevelser!

Legg igjen en kommentar

