There´s probably no God. Now stop worrying and enjoy life.

Innimellom alt moro som skjer i Hong Kong, er det faktisk mulig å gjøre noe pensumrelatert også. Men hvor i alle dager kommer religion inn?

Fra faget Hong Kong Society. Dr. Groves, som han foretrekker å bli kalt (eller Julian, som jeg kaller ham), hadde en forelesning om religion i Hong Kong, og viste kjapt et bilde fra Atheist Bus Campaign i London. Jeg var selvfølgelig solgt der og da, og klarte nærmest ikke følge med resten av forelesningen. Jeg ville heller vite mer om denne kampanjen, enn om religion i Hong Kong.

 

 

 

Kontroversielt?
The British Humanist Association (BHA) står bak busskampanjen i London. Enkelt og greit ville de skape blest rundt sin egen organisasjon, og formidle at de var stolte over å være ateister. Av prinsipielle grunner diskuterer jeg sjelden religion og politikk. Det er to ting som mange tar veldig personlig, og det er umulig å bli enige om hva som er «riktig». Men dersom jeg legger det til side akkurat nå, og ser på kampanjen med marko-øyne i stedet, må jeg si jeg syns den funker. Bare det at jeg, midt i et sosiologifag, blir mer opptatt av en kampanje som er ferdig, fordi jeg i noen sekunder ser et bilde fra den… Det sier litt om hvor mye oppmerksomhet den får, og har fått. Jeg er usikker hva resultatene av kampanjen ble, men jeg skulle tro de økte kjennskapen til merket (eller da organisasjonen i dette tilfellet), og at det kom høylytte protester fra religiøse grupper.

 

The Census Campaign
Busskampanjen måtte utvilsomt ha vært suksessfull, for nå er de i gang med en ny. If you´re not religious, for God´s sake say so! Snakk om freidig ordspill… BHA ønsker med denne å få folk til å faktisk si det de mener, og mene det de sier. Derfor ønsker de at folk som ikke ser seg selv som religiøse, faktisk skriver det i «the Census», en spørreundersøkelse (tenk Gallup og MMI) alle i UK må svare på og som naturlig nok blir nasjonal statistikk. Statistikk former den demokratiske debatten, og BHA ønsker tilsynelatende å få et mer riktig bilde på nasjonen sin.

 

 

Religiøs eller ikke, samme for meg. Alle får tro på hva de vil for min del, det blir for dumt å mislike eller dømme noen ut fra livssyn. Men kampanjen likte jeg! Budskapet er rett på sak og kan omtrent ikke misforstås, elementene fra busskampanjen har høy gjenkjennelsesfaktor her, og det virker integrert med tanke på alle kanaler og medium de benytter seg av.

Ahh, kampanjer in my heart.

Legg igjen en kommentar

