Working woman

Minimum 3 års erfaring. Seniorrådgiver. Nytenkende og erfarne. Hvordan er det da mulig for en nyutdannet student å få jobb innen sitt fagfelt?

Livet er supersmud i Hong Kong (som kidsa ville sagt?), men jeg klarer ikke helt la være å tenke på neste sommer. Når jeg forhåpentligvis tripper ut fra BI med et vitnemål jeg er stolt av i hånden, klar for å endelig tjene mine egne penger igjen. Studier er moro det, men jeg er nok en person som gjerne vil sette det jeg har lært ut i praksis så raskt som mulig. Master kan komme litt senere for min del, jeg vil opparbeide litt erfaring. Titter derfor innom aktuelle jobbannonser titt og ofte, og blir like oppgitt/frustrert/skuffet (alt ettersom) nesten hver gang.

 

Erfaring i lange baner
Alt dreier seg visst om nettopp erfaring. Spiller det i det hele tatt noen rolle om det står flest A´er eller C´er på vitnemålet ditt? Selvfølgelig forstår jeg hvorfor bedrifter ønsker ansatte med tidligere erfaringer, og jeg er ikke den som skal komme som rookie og kreve en mill i året. Men jeg nekter å starte som selger et eller annet tilfeldig sted; jeg gjør rett og slett ikke en god jobb om jeg ikke kan stå for det jeg gjør. Heldigvis har jeg noe jobberfaring fra før, både innen telekom og noe PR, men hvor mye kommer det til å telle når alt kommer til alt?

 

Dere jenter har det jo så enkelt…
…sa en bekjent til meg en gang vi pratet om jobb og ansettelser. Du trenger ikke være rakettforsker for å skjønne hva han siktet til, men hvilken jente/kvinne i dag tøser seg til en stilling (no pun intended…)? Jeg tror jeg heller går for å vise hva jeg kan i faget, og være interessert og lærevillig. Gudene vet jeg er nettopp dét. Forhåpentligvis dreier det seg litt om personlighet og kjemi også, så kommer årene med erfaring og dypere kunnskap litt etter litt.

 

Eller hva tror du?

Og ja, tittelen… Foreleseren min i Communication fortalte en artig historie om uttrykk og kommunikasjon på tvers av landegrenser, hvor «working women» ble misforstått… I US betyr det kort og greit en prostituert, mens vedkommende det gjaldt trodde det betydde «women who works». Og jeg ser jo nå at det var en artigere tittel når den fremdeles bare var i hodet mitt, og ikke digitalt skrevet. Men som Petter Solberg så fint sier det: it´s not only only, but but.

Legg igjen en kommentar

