Hei Kambodsja og Vietnam!

Mye å lese, forelesninger som tar oppmøte, exam 1, trening, sosialisering… Lange onsdagen! Hadde nesten glemt at jeg sitter på flyet til Kambodsja i morgen.

Jeg må ærlig talt si jeg ikke hadde peiling på at Kambodsja lå i dette området. Av en eller annen grunn har jeg fått for meg at det ligger i Midt-Østen et sted, men der tok jeg grundig feil gitt. Heldigvis!

 

 
Siem Reap og sånne ripsbusker
Jeg skal til byen Siem Reap, og for dere som er like uvitende som jeg var, er dette altså ikke hovedstaden. Den ligger derimot ca 6 timers humpete busstur sør for hovedstaden, som er Phnom Penh. Superartig med disse navnene; jeg har nada peiling på hvordan de uttales, og sier det med all sannsynlighet fullstendig feil. Men samma det vel, by er by!

Såh, hva får meg til å dra til Siem Reap, en by jeg aldri før har hørt om i et land jeg trodde lå i Midt-Østen? Nei, spør du meg, så spør jeg jammen deg. Jeg tror jeg bare hørte navnet i forbifarten på skolen, og sjekket det ut. Det hørtes jo tross alt nogle eksotisk ut, og Bangkok er liksom ikke eventyrlig nok. Kan stikke dit nårsomhelst, sant? Og helt av seg selv satt jeg plutselig med en billett på mail, først til Siem Reap og deretter noen dager i Saigon (eller Ho Chi Minh City som den heter nå, men Saigon er så mye enklere. Vietnam that is, forresten. Visste ikke det heller jeg. På tide med en god, gammeldags o-fagstime kanskje? Eller het det kanskje geografi den gangen også? Nå følte jeg meg gammel nå…). Jeg skulle egentlig reise med et par andre, men de ombestemte seg etter at jeg hadde booket billett. Så da reiser jeg alene; dét skal i hvert fall ikke stoppe meg fra å faktisk dra! Bare en ekstra utfordring, dessuten kan jeg gjøre akkurat det jeg vil, når jeg vil. Kan det bli bedre?

 


When in Siem Reap, what to do?
Ja, det vet jeg jo ikke helt enda da, annet enn hva Lonely Planet-boken min forteller meg. Har tatt meg en skikkelig omgang med min gode venn herr Google også, og han er ikke snau! Noe av det han fortalte meg jeg kunne gjøre, var (selvfølgelig) Angkor-templene, som er supergæmle og superfine og superfascinerende. Så da har jeg pakket klær som dekker de lekre smekre knærne og skuldrene mine, for sånt liker ikke gæmlis-templer nemlig. Og det må man respektere. Respekt for de eldre vet dere, det er viktig! Av andre morsomheter kunne Google fortelle meg om nasjonalparken (og fjellet) Phnom Kulen, men det er visstnok fremdeles en hel haug landminer i Kambodsja etter krigen, og det kan være en del av dem i nettopp Phnom Kulen. Tror ergo jeg dropper hiking der, med andre ord. Deretter har vi diverse markeder (mamma: mye mulig du får en kjøleskapsmagnet herfra, det oser nok av souvenirer der…), Kampong Phluk Floating Village (en landsby på vannet), Apsara-dans (tradisjonelle greier), elefantridning, fiske-spa, krokodille-farm og fuglereservat. Og en hel del andre ting skulle jeg tro! Er bare å velge og vrake!

 

Angkor Wat i 1866. Hvordan det ser ut nå, får du vente og se… Eller google da. Like greit det, om du er nysgjerrig.

 
When in Siem Reap, where to sleep?
Jeg fant via VG eller Dagbladet et «norsk» hostel som heter Earthwalkers. Det ligger visstnok like ved Angkor-templene, noe som passer meg perfekt da jeg har store planer om å stå opp grytidlig og fange soloppgangen ved templene med dette altfor fancy kameraet mitt (som ikke engang er mitt, men det trenger vi ikke snakke så høyt om). Earthwalkers ble startet av en gjeng norske backpackere, og jeg leste her forleden dag at et par av de nå driver et hotell for de som vil ha litt bedre standard. Standard er ikke så viktig for meg; det blir uansett bedre enn rommet mitt på skolen. Så lenge jeg har A/C som funker, en bar og muligheter for litt mat, så er jeg strålende fornøyd! Når de i tillegg har basseng, henter meg på flyplassen (visstnok ganske vanlig der, men hey! Jeg lar meg begeistre jeg!), trådløst internett og satelitt-tv; da er jeg solgt altså. Ikke så kresen av meg der altså.

Fikk også et tips fra en klassekompis om stedet Babel, men det får bli neste gang eventuelt. For ut ifra bildene jeg og herr Google har funnet, blir det definitivt en neste gang!

Hostellet jeg skal bo på, Earthwalkers. Ser bra ut; men bilder kan juge… Satser på det blir superbra jeg!

 

 

Saigon og andre buskevekster
Jeg har jammen lite peiling på geografi i Asia. Ikke visste jeg at Saigon og Ho Chi Minh City var ett og samme sted, og ikke visste jeg det lå i Vietnam. Men jeg visste i det minste at det lå i Asia. God start.

Jeg har bare 1 1/2 dag i Saigon, så jeg gidder ikke engang stresse med å få med meg «alt». Har lest et par anbefalinger om noen regjeringsbygg og høye tv-tårn, og ellers mest om shopping. Jeg skal dessuten bo i District 1, som er sentrum så vidt jeg har forstått, så det blir vel ikke noe problem å fylle dagene. Det skal visst være en hel del dyktige skreddere i Saigon (og Vietnam for øvrig), så kanskje jeg burde prøve meg på en skreddersydd kjole. Jepp, skreddersydd kjole it is!

Jeg er nok mest spent på Siem Reap, og skal tilbringe flest dager der. Saigon tar jeg litt mer som det kommer, mens i Siem Reap er det mange ting jeg har lyst til å få med meg. Det er nok bare å innse først som sist at jeg ikke kommer til å rekke halvparten, men ergo har jeg en «god» unnskylding til å komme tilbake.

 

 

Sånn ellers da?
Akkurat nå sitter jeg på biblioteket, siden det trådløse internettet plutselig ikke eksisterte lengre i hall 6. For én gangs skyld snakket hall office (eller resepsjonen, som jeg ville kalt det) engelsk, og hun fikk forklart meg litt stakkato at de prøver å fikse problemet. Regnet trommer på vinduet, og det henger advarsel om «typhoon signal 3» overalt på skolen. I tillegg har vi fått to-tre mail som ber oss lukke vinduene, holde oss inne, at butikken og spisestedene på skolen helt eller delvis vil stenge, og at kollketivtrafikken stopper. Det blåser ganske kraftig, og på veien opp hit tok jeg en Marilyn opptil flere ganger. Fett. Signal 3 er for de lett bekymrede ikke spesielt ille (tror jeg?), det er når signal 8 blir varslet at vi snakker seriøs tyfon. Tror jeg. Syns bare det er koselig med signal 3 i hvert fall, blåser litt sånn norsk høst-aktig. Med unntak av at det fortsatt er 31 grader, da.

 

Og for spesielt interesserte; jeg trener fortsatt. Gjerne før 7:30am. Neida, ikke gæern. Bare avhengig. :)

Legg igjen en kommentar

