Destination: Kambodsja

Tre hele dager i Siem Reap går fort. Litt for fort, faktisk. Men det er fullt mulig å få gjort mye på kort tid!

Det må bare researches godt på forhånd, og planlegges litt. På tre dager har jeg rukket å oppleve en fiskelandsby som «flyter» på vannet; fått sett hele prosessen fra mulberry-trær og silkelarver til ferdigproduserte silke-produkter; shoppet på Old Market; kost meg på café med mango-smoothie og verdens beste makroner; sett de mest kjente templene (selv om jeg gjerne skulle sett flere. Imponerende byggverk!); sett et apsara-danseshow; slappet av i solen; og til og med researchet en hel del til neste del av denne reisen. Det er selvfølgelig også en hel del jeg ikke har fått med meg, for eksempel en krokodille-farm, fuglereservat, nasjonalparken og det hellige fjellet Phnom Kulen og elefantridning. Det får bli neste gang, for jeg skal definitivt tilbake.

 


Templer i lange baner

Angkor Archeological Park er kanskje det meste kjente tempelkomplekset i Siem Reap. Det er grisesvært, og består av utallige templer. De ligger ofte flere kilometer fra hverandre, så å leie en tuk-tuk for en dag er en god idé. Jeg bestemte meg for å få med meg soloppgangen ved Angkor Wat, og tvang meg selv opp kl 04:20 for å rekke det. Helt skutt resten av dagen selvfølgelig, men fy søken det var verdt det! Stemningen det er å se templet i det spesielle lyset er helt ubeskrivelig. Bilder er ikke engang i nærheten av å kunne vise hvor sinnssykt det var, det må oppleves. Det var også her noen av scenene til Tomb Raider ble spilt inn, og det var umulig å ikke tenke på en superhot Angelina Jolie fykende rundt med fletten sin. Kom ikke her og si hun ikke er heit.

Nummer to på listen var Angkor Thom, hvor blant annet Bayon og Ta Prohm befinner seg. Ikke spesielt spennende lesing kan jeg tenke meg, så ta heller en titt på bildene. Sykt stort, ubeskrivelig stemning, vanvittig fascinerende.

 

Angkor Wat

To av flere hundre (??) steinsansikter i Bayon

Ta Prohm, midt inne i skogen. Deilig med litt skygge…
Foto: privat – copyright

 

 

Siem Reap sentrum
Byen er ikke så stor, men den har en god del shopping. Dersom du er keen på fake designervesker og -klær, kryr det av slike ting på markedene. Jeg antar den industrien er her som i mange andre land -styrt av mer eller mindre redelige bakmenn, korrupt politi eller mafia. Jeg vet altså ikke, men det er lov å tenke sjæl også. Digresjon: at det ikke er straffbart å ta med fake designerprodukter inn i Norge, er for meg et under. Det er som å passivt støtte mafiaen, er det ikke? I Asia virker det derimot som det er stikk motsatt: høye bøter og eventuelt fengselsstraff dersom du har en Louise Vuttoin eller Kalfin Klain i kofferten. Jeg vil heller ha the real deal, og har jeg ikke cash til det (noe jeg overhodet ikke har!) får det bare være. Fakeing er aldri bra. *blunk*

 

Foto: privat – copyright

Uansett. Det finnes en hel del andre ting på markedene også, det meste er å få tak i der. Vær forberedt på å prute, og aldri takk ja til den første prisen de gir deg. Da vil de garantert le av deg bak ryggen din, fordi de har klart å «shave your head off» -med andre ord: lurt deg no jæ***g. Et triks som nesten alltid fuker er å takke nei og gå videre. Kommer de etter, er sjansene gode for å få en veldig bra pris. Ved Angkor Wat ble jeg tilbudt å kjøpe en guidebok til US$10, som jeg selvfølgeli sa nei takk til. Jeg hadde uansett ikke tenkt å kjøpe den dårlig kopierte boken… Jenta gikk ned til US$8, «special price for beautiful ladeee like you». Nei takk. Går ut av tuk-tuken og mot billettsjekken, mens jeg sier nei et par tre ganger til. Det skal hun i det minste ha, hun gir seg ikke med det første. Det ender opp med at hun løper etter meg og ber meg kjøpe boken til US$1. Jeg kjøpte selvfølgelig ikke boken, men det viser at «nei takk og gå»-teknikken høyst sannsynlig kan funke her.

Utenom markedene er det flust av gode og ikke fullt så gode butikker. Jeg kjøpte ikke akkurat så mye klær her, det ble mest julegaver og souvenirer. Jepp, man må være litt turist. Bare å legge fra seg flauheten, og ta frem kameraet! Saomao har diverse te, kaffe, krydder og kroppspleieprodukter som egner seg finfint til gaver. Smateria lager sekker, vesker, pennal osv av resirkulert materiale (plast?), og ser faktisk ikke så verst ut.

Det er to ting som er umulig å unngå i sentrumsdelen. Tuk-tuksjåfører som instendig tilbyr å kjøre deg, og barn som skal selge deg noe. For det første: det er innmari lett å bli frustrert, oppgitt og etter hvert forbanna på disse sjåførene. Nei takk, jeg vil ikke tuk-tuke selv om jeg akkurat gikk ut fra denne butikken. Jeg har faktisk bare tenkt å gå inn i neste igjen, og såpass tror jeg faktisk beina mine klarer heelt på egen hånd. Det dummeste du gjør er å nettopp bli sinte på de. Generelt i Asia er det viktig for folk å ikke miste ansikt, det vil si å begynne å krangle når du pruter, eller gi finger´n til tuk-tuker som gnåler. Det er ekstremt fristende når den femte tuk-tuken på rad spør deg, når han helt klart har fått med seg at du har sagt nei til de fire andre. Bit det i deg, og si nei takk med et smil. Gjerne sleng på et «have a nice day» også, det koster deg ingenting, men sjåførene syns du er mye mer ålreit og respektfull.

 

Er det en sykkel? Er det en bil? Neinei, det er BatTuk-Tuk!
Foto: privat – copyright

For det andre: barn som får penger eller ting som kan selges, vil ikke nyte noen av godene selv. Pengene blir gitt videre, og eventuelle gaver solgt av voksne. Aller helst bør disse kidsa være på skolen, men dersom de kan tjene noen penger på gata gjør de heller det. Lose-lose der altså. Dersom samvittigheten gnager altfor hardt, er det bedre å kjøpe litt mat til de i nærmeste food-stall. For guds skyld, ikke gi de penger! Det gjør bare vondt verre.

 


Wet season

På grunn av tyfonen Nesat som blant annet herjet Hong Kong da jeg dro (et under at vi tok av forresten. En flyreise med mer turbulens enn det der har jeg aldri opplevd.), var det oversvømmelse da jeg kom frem til Siem Reap. Kort sagt er den største energikilden til tyfoner fordampningsvarme, og når tyfonen passerer store havområder vil disse kunne kjøle tyfonen ned, som igjen kan føre til mengder regn. Eller noe i den dur. Det hadde i hvert fall regnet kraftig før jeg kom, og veiene var fulle av vann. Nada problem når man har en tuk-tuk tilgjengelig, men det gjorde meg også avhengig av denne tuk-tuken. Først i dag, tre dager etter ankomst, har solen klart å tørke opp vannmengdene såpass at jeg kunne bevege meg til fots utenfor hostellet.

Apropos sol; nå plaskregner det ute. Flotte greier at jeg har tuk-tuk til flyplassen i morgen tidlig…

 


Mosquito-jævler!

Det første du bør kjøpe when in Cambodia: myggspray. Med virkestoffet DEET, viktig viktig. Men ikke med høyere DEET-innhold enn 30%, absolutte max er 50% (max å få kjøpt i Norge tror jeg er 20%, til sammenlikning). 100% kan nemlig fjerne neglelakken din easy-peasy, og det er ikke noe du vil spraye på huden din… Myggen er «usynlig», og du merker den ikke før det er for sent. Spesielt etter soloppgangen i Angkor Wat var jeg oppspist av mygg. Umulig å se den, umulig å kjenne den, men det klør som f! Med tanke på at det er fullt mulig å få Denguefeber her, er det greit å gjøre sitt beste for å unngå alle mulige myggestikk. Selv de ufarlige myggestikkene er slitsomme. Kløøøøør!

 


Ellers da?

@ I morgen drar jeg videre til Saigon (eller Ho Chi Minh City, om du vil). Får bare én hel dag der, så jeg og Lonely Planet har funnet en smart rute for å få med meg et par av must-see´ene.

@ Lå til sammen to timer i solen i dag (med en liten pause midt i), og selv om jeg har dusjet hele tre ganger etter det, lukter huden min fremdeles skikkelig solarium. Brent, med andre ord. Var flinkis og smurte meg med en god dose solkrem, så det ser ikke ut til at jeg har blitt solbrent tho. Phui.

@ Har begynt på makron-dietten. Ekstremt enkel å følge, passer for alle, men bivirkningene er ennå ukjent. Oppstart på egen risiko. Tips: The Blue Pumpkin ved Old Market har fantastisk gode jordbær-makroner!

 

NomNomNom #1
Foto: privat – copyright

 

@ Det er heftig bra mat her! Hong Kong og dim sum kan bare gå og legge seg. Gledings til vietnamesiske vårruller nå…

 

NomNomNom #2
Foto: privat – copyright

Legg igjen en kommentar

