Good Evening Asia!

Jeg sier som Jan Thomas: Oh. My. GAAAAD!

Hostellet jeg bestilte i Saigon viste seg å være et trestjernes hotell; det fant jeg ut for en ukes tid siden. Helt greit det, når det koster 315NOK for to netter. Jeg har dobbeltseng, ordentlig bad, og en sykt billig minibar. Vi snakker 3NOK for en halvliter vann (hvem bryr seg vel om vann!?), og altfor billig øl. Ja, også har de «Rebull» da, om jeg trenger å holde meg våken. Herlig!

 


Saigon eller Ho Chi Minh City?

Ja, det lurer jeg også på. Siden jeg begynte å researche Vietnam (Viet Nam?), har de fleste nettsteder og reisebøker brukt Ho Chi Minh City (HCMC) om selve byen. Den het jo tidligere Saigon, og er det jeg alltid har forbundet med stedet. Saigon minner meg derimot også ganske mye om Vietnam-krigen, og jeg liker ikke å tenke på at landet har vært herjet av krig og faenskap. Jepp, skikkelig jente-jentete der altså… Jeg har dessuten funnet ut at offisielt heter jo hele byen HCMC, men de fleste bruker Saigon om bydelen district 1. Hmm, var det forståelig? Byen Ho Chi Minh City har 10 districts (mener jeg å huske), og district 1 blir altså kalt Saigon nå for tiden. Det er det som kalles sentrum, og er hvor de fleste butikkene, markedene, kjøpesentrene osv ligger. Det er også her Elegant Hotel ligger, og jeg bor. Jeg har allerede lokalisert både Louis Vuitton, Chanel, MAC og ikke minst Christian Louboutin her, skumle greier. Og selvfølgelig funnet et par (les: mange par…) superhotte pumps jeg har totalt forelsket meg i! Dessuten er de dritbillige, koster bare 22,500,000 dong. Som er ca 6.345NOK. Så til mamma, pappa, søs og broder´n: dette er mitt julegaveønske i år. *smiler veldig pent*

 


Tut og kjør!

Trafikken her er rett og slett hinsides all fornuft. Det virker som de tenker at «rødt lys my ass!» og kjører bare på, samme hva de støter på. Don´t panic! Gjør stikk motsatt av hva du instinktivt har mest lyst til (løpe vettskremt over veien, that is); gå supersakte og forsiktig over veien, uten brå bevegelser. Da vil motorsyklene svinge forbi deg så godt de kan, men det skader ikke å bruke hue og se seg litt for heller. Jeg har til nå vært en snikende tiger bak noen som ser lokale ut. Antar de har passe peiling på hvordan te seg i denne gærne trafikken…  Og de har definitivt en annen kultur for tuting her. Det virker som om de tuter for å si de kommer, og ikke fordi de er irriterte slik alle i rushen på ring 3 gjør. Det fører selvfølgelig til konstant tuting, og heldige meg har fått rom ut mot gaten. Hvem trenger vel søvn anyway?

 


When in HCMC: get it tailored!

HCMC, Bangkok og Hong Kong sies å ha noen av de beste skredderne i verden. Da kan man ikke si nei takk. Så etter fire timer i denne byen har jeg allerede valgt ut stoff, blitt målt opp og ned og i mente, og betalt 1 mill dong i depositum for en vinterkåpe, á la denne her (som er fra Mette Møller, og på salg nå: 2.450NOK):

Stoffet er litt mørkere, og 100% cashmere. Sluttsummen er på 2.500.000 dong, evt US$120, evt ca 705NOK, hos skredderdamene Tricia & Verona. Hurra! Treogenhalv ganger billigere enn Mette Møller-jakken på salg altså, kan ikke klage. Herregud, jeg må ha noe mer der…

 


Unaccompanied Minor

For de som ikke har skjønt det: jeg reiser alene på denne turen. Det ble litt frem og tilbake med de andre som skulle med, og jeg var fast bestemt på å dra uansett hva. Livet er for kort til å la være å gjøre det man har lyst til; det er derfor jeg i det hele tatt befinner meg i Asia in the first place. Å studere utenlands har vært en drøm fra langt tilbake, men jeg akter ikke kun å sitte og pimpe i Hong Kong! Neinei, her skal ting oppleves, utforskes og gjøres!

Modig som reiser alene sa du? Nææh, jeg gjør bare det jeg ønsker å gjøre. Det krever bare litt ekstra i form av å sjekke at stedene du reiser til er relativt trygge for alenereisende vestlige jenter, og selvfølgelig at du må stole på deg selv. Det er ingen andre der til å hjelpe dersom du driter deg ut ved å ikke ha visum i passkontrollen, eller drikker deg dritings og blir med en lokal fyr hjem. Asia er generelt trygt, men jeg tar ikke sjansen på å gå ut etter det er mørkt. I hvert fall ikke langt fra hotellet, og i hvert fall ikke for å drikke meg drita. Det klarer jeg fint i minibaren, om fristelsen skulle bli for stor. Det er klart man er mer «utsatt» for noe dritt når man reiser alene, særlig som jente antar jeg, men det er bare å ta visse forhåndsregler. Jeg trasker ikke alene gjennom Sofienbergparken kl 03 på en lørdagsnatt heller.

HCMC er klart større enn Siem Reap, og jeg holder nok litt tightere på vesken i gatene her. Det er en kjent sak at byen har mange veskenappere, og de kommer lynraskt på sine cyclos (en blanding av moped og motorsykkel, tror jeg). Uaktuelt å bli frastjålet pass, penger, kort og kamera bare fordi jeg er uoppmerksom, da ser jeg heller litt ekstra turist ut og holder på vesken. Likevel, man skal ikke bli helt paranoid heller. De fleste menneskene her er ærlige og redelige, selv om mange nok vil prøve å loppe deg på markedene…

 

 

Hva skjer i Norge da alle sammen? Alt vel i OsLoVE og barteby numero uno?
Hjerte til alle, dere er savnet!

Legg igjen en kommentar

