Hvordan kapre nye kunder -SAS style

SAS har for andre året på rad blitt kåret til Europas mest punktlige flyselskap, og ligger som nr. 5 på Norsk Kundebarometer (når det gjelder persontransport, vel og merke). De er med andre ord godt likte, og har en relativt høy lojalitetsrate på 81,4%. Hvordan grafse til seg nye kunder fra andre flyselskap?

I fjor hadde vi hjemmeeksamen i Integrert markedskommunikasjon med SAS´ nye kampanje «Tid» som tema. De fokuserte på at de er Europas mest punktlige flyselskap på alle områder, og forsikrer deg om at du kommer hjem i tide til hv det måtte være. De mente selv de hadde få forsinkelser og kanselleringer, og at dette kunne veie opp for at de ikke er billigst.

 

 

We have an app for that!
SAS har nå laget en app, og de fleste apper forsøker å nå ut til sitt target marked -som stort sett er selskapets egne kunder. Ikke SAS. Det vil si, de forsøker å nå ut til et (potensielt) target marked, som består av deres ikke-kunder. Appen er nemlig laget for kunder som flyr med andre selskap, og opplever forsinkelser. Det er rett og slett ment som tidsfordriv når du sitter på Gardermoen, innsjekket og klar, men flyet ditt blir forsinket. Og enda mer forsinket. Da er det eneste som hjelper et glass vin i baren, og en god app på mobilen.

Jeg kan ikke noe for det, men jeg finner det uhyre morsomt og tilfredsstillende når selskap driver gjøn med andre bedrifter i sin egen bransje. SAS gir finger´n og tråkker på andre flyselskap som ikke har like god punktlighet som de, men på en utrolig søt og hyggelig måte. Norwegian og Widerøe kan ikke bli forbanna på SAS og saksøke de for dårlig reklame akkurat, når det dreier seg om en «uskyldig» app. På samme måte som NetCom tidligere gjorde narr av Telenors vanvittige priser, rekker SAS tunge til andre flyselskap og «tar hånd om» de uheldige passasjerene som er stuck på Gardermoen.

Flyet ditt forsinket sa du? Spinn hamsterhjulet eller hold tanken! Tiden flyr i godt selskap…

(Nå skal det sies at jeg ikke fant denne på App Store, men så har jeg også HTC og Android og er derfor ikke helt kjent med App Store…)

 


Kan ikke annet enn å smile av denne.

 


SAS-kampanjen vi hadde som eksamensoppgave. Fikk helt dilla på sangen, og har det fremdeles. Sjekk ut Crystal Fighters, låten heter At Home. Relativt lett å finne på både YouTube og iTunes. Eller Piratebay, om du er en sånn illegal sjørøver.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: