Kriminiminiminell

Kaffe på lesesalen er strengt forbudt her på HKUST. Så strengt forbudt at bibliotekarene går rundt og tvinger deg til å kaste kaffen dersom den ikke befinner seg i en «spill-proof» kopp.

Det er ca tusen millioner regler her, og jeg klarer ikke la være å prøve meg. Smugle iskaffe i en liten plastpose i vesken når jeg skal lese fra morningen av? Check. Men det hadde selvfølgelig blitt mindre søl om jeg bare kunne tatt den med inn, uten å være redd for å bli stoppet i hovedinngangen. Men sånn er det nå bare her; verden har sitt sett med regler, Hong Kong har et annet. Get used to it.

 

Får jeg smake også?
Print screen – klikk.no

Eyvind Hellstrøm derimot, driver visstnok ulovlig alkoholreklame på YouTube for sin nye rødvin. Hørt sånt…? Man kan si mye om alkohol-loven og -politikken i Norge, men det tror jeg er best jeg dropper. Loven er veldig diffus når det kommer til sosiale medier og alkoholreklame, noe jeg (og resten av Sosiale medier-klassen høsten 2010) fikk erfare når vi skulle fremme alkoholdistributøren Pernod Ricard i nettopp SoMe.

Er Hellstrøm-reklamen over kanten? Jeg syns ærlig talt det er litt vanskelig å si. De nevner, så vidt jeg kan se og høre, verken merke eller navn på vinen, kun distriktet. Samt glass med vin da, og det er kanskje der det ble for mye for Helsedirektoratet. Ikke vet jeg, og ikke tenker jeg spekulere i det heller.

Jeg syns det er litt synd at Hellstrøm & co må fjerne videoen fra YouTube. Er det egentlig reklame? Må den fjernes fordi det er nettopp Hellstrøm som står bak? Han har jo blitt riks-drittsekk etter tv-showene, og selv om jeg personlig syns han prøver litt hardt noen ganger, kan jeg ikke unngå å like fyren. Dessuten er videoen akkurat så kryptisk, enkel og simpel til at jeg får lyst til å vite mer. Den trigger, og jeg får lyst til å krype opp i sofaen med et teppe, samboer, film og nettopp vin, når det blåser som mest og regnet trommer på vinduene en sur høstkveld.

Det er lov å bli litt oppgitt over norsk (alkohol)lov noen ganger. Men sånn er det bare. Verden har sitt sett med regler når det gjelder alkohol, Norge har et annet.

 

Siden vil bli/har blitt fjernet fra YouTube, se den heller på klikk.no.

Legg igjen en kommentar

