Full pakke!

Joda, jeg vet dette er en gammel case, men likevel. Den må vel være en av Norges mest suksessfulle?

Reklamelåt som havner øverst på VGlista Topp 20? Blir en hit som ringetone? En dans som «alle» danser? At en frossenpizza får til noe sånt er nokså heftig i utgangspunktet, og når det i tillegg er en norsk frossenpizza… Wow. Ikke rart caset vant mediestrategiprisen i 2007!

 

 

Alle har blitt hjernevaska!
Holistisk og integrert
Det er så og si umulig å la være å sitte igjen med et teit glis i ansiktet etter å ha sett reklamen. Den er latterlig fengende, og du får rett og slett lyst til å dra på med «dasker´n» på stuegulvet. Kampanjen foregikk ikke bare i tradisjonelle medier som TV og print, men engasjerte forbrukerne til å delta. Med amatørvideoer med dansen. Som ble publisert på Grandiosas nettsider. Det manglet ikke på engasjement og entusiasme; hele 3200 filmer kom inn. Snakk om viraleffekt!

Ikke nok med det, forbrukere kunne også laste ned screensavers og sangen som ringetone, og ble oppfordret til å fortelle om dette videre. Det ble blogget om kampanjen, Facebook-grupper ble opprettet, mange av amatørvideoene ble lastet opp på YouTube for 15 minutes of fame, osv. Jepp, vi snakker Word of Mouth i aller høyeste grad.

 

 

Kunne spist´n før´n har tina…
Resultat
50% av den norske beholdningen prøvde den nye pizzaen, og det ble solgt hele 900.000 Full Pakke-pizzaer i kampanjeperioden. 4.5 millioner views av amatørvideoene på grandiosa.no, og singelen lå hele 14 uker på VGlista Topp20. Brand awareness? Det endte på 85%, som vil si i underkant av ca 4 millioner nordmenn.

 

 

Case study
Dersom du vil lese hele case study (på engelsk), finnes den på bloggen En kladdebok om påvirkningsplanlegging, som for øvrig er en spennende blogg generelt sett. Filmen om case study finner jeg ikke på YouTube, men kan ses på OMD Norway´s Facebooksider. Moro!

 

 

Fortsatt lyst til å lære dansen?
Ingen skam det!

 

Deilig som Annette Stai… Shabadabadong!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: