Verden ekke Disney, men heller mer mot Larsons gale, gale univers

Først blir du satt ut. Så blir du irritert, kanskje til og med forbanna. Men det ender nesten alltid med at du trekker på skuldrene, ler høyt så du rister, og fortsetter det du drev med.

 

 

Jeg snakker om de merkelige reglene på biblioteket. Drikke er nemlig strengt forbudt med mindre du har en «spill-proof container». Okey, den er grei, jeg kan skjønne den. Likevel er det ikke så vanskelig å smugle inn en kopp Starbucks, og jeg er mentalt avhengig av litt kaffe på morningen. Småkriminell der altså.

Satt derfor og koste meg med kaffen i stad, da en amper bibliotekmann kom bort og kjeftet på meg. Skulle jeg drikke kaffe, måtte jeg enten gå ut eller på do. Kaffe på do er med andre ord greit; det er notert. Vannflasken min derimot var helt okey. Det skal sies at vannflaskene her stort sett er laget av myk plast og med vanlig kork (ikkeno Imsdal sportscap her i gården!), så det er relativt enkelt å klemme litt for hardt på flasken og søle. Men det var altså lov. Kaffekoppen min, som hadde lokk med «drikkehull», var fullstendig uaktuelt. Jeg drakk riktignok uten lokket på, så 1-0 til sinna bibliotekmannen.

Det stopper ikke der. Det var nemlig også greit å la koppen stå på pulten når jeg satte på lokket, men ikke at jeg drakk med lokket på. Da må man jo bare le. Mye. Og høyt. Inni meg selvfølgelig, ville jo ikke fornærme bibiliotekmannen heller. Antar det er kulturforskjeller ute og går der også, eller så må de kinesiske/asiatiske studentene (som er i klart flertall her) være noen skikkelige sølekopper som ikke tørker opp etter seg. Uansett, litt merkelig er det jo. Artig regel det der.

Og jeg fortsatte jo å drikke kaffe… Smugdrikke. Heidi 1 – 0 bibliotekmannen. For drikke kaffen min på do, dét gjør jeg bare ikke. Fine, gale verden.

Legg igjen en kommentar

