November!

Jeg må innrømme at det er litt forvrengt å sitte i sommerkjole den første november, lettere solbrent etter helgens tur på stranden.

November er fint. I stedet for å bety en mørkere tid med ruskevær, støvler og varm sjokolade, betyr november 2011 sol, varme, vanvittig mye skolearbeid (AKA gruppearbeid og presentasjoner), og en aldri så liten tur til *trommevirvel* Boracay. Du vet ikke hvor Boracay er, sier du? Her er et hint:

Det er jo ikke forferdelig akkurat.

 

Studier
Nedturen er at november betyr skole. Veldig M.Y.E  skole. Vi har en presentasjon allerede i morgen, og to presentasjoner i slutten av måneden. Det er mulig de lokale studentene jobber rumpa av seg før midterms osv, men gruppearbeid virker det som de er litt mer slacke med. Det er også relativt store grupper, 6-9 personer, så det er vanskelig å finne tider som passer for alle. Ingen av gruppene mine har egentlig begynt med noen ting, og gruppemøtene har som regel likt hendelsesforløp: jeg gjør som hjemme og slenger ut gode og dårlige forslag/idéer for å komme i gang, en annen jente på gruppen gjør det samme, mens de andre enten nikker eller ser vekk. Nikker de kan det hende de er enige og liker idéen din, ser de vekk er du totalt på villspor og de syns du er en monsterdust. Eventuelt møtes de og snakker på kantonesisk, «glemmer» å gi beskjed til deg når det er gruppemøte, og du får bare en mail om updates. Samarbeid har plutselig fått en helt ny betydning… *smil*

 
Penger
Til andre som skal på utveksling, er det bare én ting å si: lag budsjett. Ja, det høres skikkelig kjipern ut; ja, det er kjipern; og ja, du får et par ekstra voksenpoeng av det. Poenget er bare at alle de billige taxiturene, all den billige maten, all billig vin i butikken, og alle billige turene til LKF blir vanvittig mye til sammen. Jeg har til og med forsøkt å unngå taxi med mindre jeg skulle til flyplassen, og har skippet LKF (flatfylla er ikke min greie lenger, dessverre/heldigvis). Likevel snakker vi straks kredittkort. DU trenger cash for virkelig å nyte alt det morsomme byen har å tilby, så det er kjipern å gå tom for penger i november. Just saying.

 
Meg
Foruten at jeg har sovet fryktelig dårlig/ikke sovet i det siste av uvisse grunner, har jeg det veldig fint. Det er mye mer slitsomt å leve i en annen kultur enn jeg hadde trodd, særlig med skolesystemet her som virkelig ikke passer meg. Jeg er nok litt for selvstendig og sta, og liker ikke å hele tiden bli fortalt hva jeg skal/må/burde gjøre til enhver tid. Multiple choice-formen for midterms og eksamen har gått skikkelig dårlig, og jeg kan ikke hjelpe for å tenke at det kunne gått så mye bedre om jeg bare kunne brukt mine egne ord for å forklare hva jeg mener. Men sånn er det ikke her, og det er det ingenting å gjøre noe med. For første gang noensinne har jeg gitt opp å streve etter karakterer i alle fag, og fokuserer heller på de viktigste. Kanskje ikke så dum erfaring merker jeg, å måtte gi slipp på den der «flink pike»-greia. Læringsformene her er såpass annerledes og detaljfokuserte (føler jeg), mens jeg heller vil forstå hvordan jeg skal bruke en teori i det virkelige liv. Noen ganger kan det føles som om forståelse er fullstendig tatt ut av læringsmålene her, og at det er ren pugging som gjelder. Har de et spanskrør plassert i klasserommene også, tro…? Man kan jo begynne å lure noen ganger.

Det skal heller ikke stikkes under den berømte stolen at det skal bli fint å komme hjem igjen også. Hong Kong er fett det, men hjemme er best. Skal ikke se helt bort ifra at jeg tar turen tilbake heller, men da blir det nok mer en rundreise som inkluderer Vietnam, Thailand, Laos, Kambodsja, Taiwan, Japan, Bali… Definitivt!

Legg igjen en kommentar

