White is the new red

Coca Cola har siden 1922 brukt søte isbjørner i reklamer og på emballasjen sin. CSR blir stadig mer viktig for image og branding. Hva passer vel da bedre enn at Cola setter i gang en kampanje for å bevare isbjørnen?

 

De velkjente Cola-boksene har alltid vært røde. Det har aldri tidligere skjedd at boksene har skiftet farge, så kritthvite bokser vil definitivt være oppsiktsvekkende. Kampanjen går ut på å samle inn penger i samarbeid med WWF for å beskytte isbjørnen og dens arktiske områder. Det er en kjent sak at klimaendringer og miljøgifter truer isbjørnen, og at polene sakte men sikkert smelter. Cola vil derfor donere US$2,000,000 til WWF, og oppfordrer andre bedrifter til å gjøre det samme. I tillegg vil det finnes en SMS-kode på hver boks, slik at kunder som tekster denne koden til Cola donerer US$1 per SMS. I pressemeldingen fra Coca Cola ser det ut til at dette gjelder kun for det amerikanske markedet, men det skulle ikke forundre meg om det opprettes Facebook-grupper for å få Coca-Cola Norge til å gjøre det samme. Cola donerer altså opp til US$1,000,000 fra SMS-kodene, noe som vil gi en totalsum på opptil US$3,000,000 i kampanjeperioden. Forhåpentligvis vil dette også inspirere andre bedrifter til å delta, og bidra med det de kan. Kampanjen startet 01. november og pågår til 15. mars neste år, så det er plenty av tid til å skaffe seg en av de hvite boksene.

 

 

Jeg drikker ikke brus, ikke engang Cola, men har alltid vært glad i alle store, bamsete dyr. MTV har tidligere kjørt en kampanje for å slå av kranen, slå av lyset, etc, for å ta mer vare på miljøet (og isbjørnene), og nå tar Cola det ett steg videre ved å hjelpe WWF med deres Arctic Home-prosjekt. Integrert CSR man kan like!

Les mer om Coca Cola, Arctic Home, og isbjørner

Se video angående kampanjen

 

MTV Switch:

2 thoughts on “White is the new red

  1. […] ser det ut som Cola har gjort den samme tabben på nytt. Bare én måned etter at de hvite Colaboksene med isbjørner kom i butikkene, som et tilsynelatende CSR-tiltak, trekker Cola tilbake de hvite boksene fra […]

  2. […] karakteristiske røde farge denne gang; det ble ikke akkurat en suksess da de forsøkte det under isbjørn-kampanjen høsten 2011. Etikettene er fremdeles Cola-røde, det er kun “Coca Cola” som skal […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: