«Ølet skjemmes vess dåkk kjæm for nære! Vi skjønt at brukbart maltøl va ei ære…»

Norsk julebord i Hong Kong -det kan jo ikke bli annet enn bra?

 

 

Jeg har iallefall begynt på hvitvinen allerede. Den spennende hvitvinen «Pinot Grigio» fra Marks & Spencer. Skjønner hvorfor flaskene er så billige, når de ikke heter annet enn druen de er laget av. Men samma det vel, vin er vin!

Om én uke har jeg første eksamen. Om to uker sitter jeg sikkert på biblioteket og irriterer meg over hvorfor jeg ikke leste mer i løpet av semesteret, samtidig som jeg stresser meg igjennom fire fag samtidig. Om tre uker, ja da er jeg på London Heathrow på denne tiden! (Dersom man ser bort ifra tidsforskjellen da, glemmer jo alltid den.)

 

// Typisk julebord? Bare bytte ut nisseluen med slips kanskje.

Men i kveld er det J.U.L.E.B.O.R.D! Det holdes på den skandinaviske restauranten FINDS (satt sammen av første bokstaven(e) i de nordiske landene), og kan by på tradisjonell norsk julemat (ribbe og torsk) og ikke minst riskrem og julemarsipan. Julemarsipan dere! Voldsomt så nostalgisk dét kan bli altså, jeg bare nevner det. Jeg har vært vekk fra Norge i knappe fire måneder, og jeg lengter etter julemarsipan og gløgg. Som jeg aldri i livet ville spist og drukket før tidligst julaften om jeg hadde vært hjemme, men nå er det liksom greit. Herregud, vi snakker instant etnosentrisk.

«Heldigvis» er ikke dette kun en studentgreie. Det er for alle nordmenn i Hong Kong, selv om jeg antar det kommer flest studenter. Det vil uansett komme andre enn bare blekansiktene fra HKUST, så det blir moro! Kamerabatteriet ligger til lading, jeg har allerede knasket i meg et par altfor søte pepperkakemenn med vaniljesmak (!!!) fra M&S, kjolen er på (en kjole jeg hadde glemt jeg hadde i skapet… Ssshhh…), håret er flettet (da synes ikke etterveksten mye), og jeg håper årets julebord blir like bra som fjorårets MARKO-julebord. Dessuten går «Vårres jul» på repeat her, det er liksom obligatorisk når man er trønder.

Julemarsipan, gløgg og morsomheter! Here I come… Sært med julebord når jeg kan gå i sommerkjole forresten, menneh -jeg overlever nok altså.

 

Hva skjer, Oslo og Trondheim? Dere savnes!

Legg igjen en kommentar

