19 nellikspiker!

…til jeg forlater Hong Kong.

For et semester det har vært! Jeg gidder ikke engang gå inn på skolen og skolesystemet, føler jeg har nag’et nok om det. *smil* Men selve Hong Kong -dét er en fet by. I tillegg har jeg vært i Malaysia, Kambodsja, Vietnam og Philippinene, og det er heller ikke å forakte. Et godt tips er å reise så mye som mulig tidlig i semesteret, etter midterms har det meste gått i hundreogtjue. Inkludert VISAkortet.

 

Victoria’s Peak. Ingen Secret.
Alle foto: Privat – copyright

 

Det nærmer seg virkelig jul her, og Hong Kong har vært julepyntet siden slutten av oktober. Juletrær i 25 grader, «Dreaming of a white christmas» på Starbucks, og Barbie Christmas Fair. Om julen er en gigantisk kjøpefest hjemme, vet jeg ikke hva det kan kalles her… Det er nisser, engler og reinsdyr overalt. Folk går rundt i luer og tykke jakker, mens vi utvekslingsstudenter fra Norge nøyer oss med å finne frem jeans. Det er fremdeles rundt 25 grader, og selv om luftfuktigheten har vært lav de siste dagene er den tilbake på 80% igjen i dag. Været ble sponset av LCD-skjermene over heisene i bridge tower 2.

 

Barbie Christmas Fair i Causeway Bay

 

På lørdag hadde vi til og med julebord, arrangert av ANSA Kina. Det var på den mest fancy restauranten i Tsim Sha Tsui, og størrelsen på porsjonene var deretter. Okke som, det var ribbe, kokte poteter og tyttebær, og ikke minst: et par skåler med pepperkaker, litt julemarsipan (skuffa! Jeg som kunne tenke meg en hel marsipangris… Men men, skal ikke klage. De hadde i det minste fikset noe marsipan! Ble julestemning!), og riskrem. O’ jul med din glede, og akevitt til 35 spenn! Var sliten i går, for å si det sånn.

 

Pepperkaker og julepyntet Hong Kong

 

På lørdag går startskuddet for eksamen. Lørdag ja, du leste riktig. Kl 18:30 for å være presis. For i Bakvendtland, osv. Det er liksom ikke noe tid igjen her i oppned-verden. Hva med alt jeg ikke har fått gjort, ikke har fått sett? Jeg har bodd i HK i ca 4 måneder, og har enda ikke fått sett mid-level escalators, ikke vært i Bank of China Tower, ikke tatt trikken, ikke vært på Victoria’s Peak på kvelden. På den andre siden er det mye jeg ikke har sett og gjort i Oslo også. Nettopp fordi jeg bor der. Da er det liksom ikke så nøye. I Siem Reap og HCMC var jeg overalt og så det meste, fordi jeg visste jeg ikke hadde så mye tid der. Og nå innser jeg at jeg ikke har sett mye av HK som jeg kanskje burde. Jaja, god grunn til å komme tilbake en gang…

 

Det er fint å være på andre siden av jorden for en periode. Men hjemme er uansett hjemme. Og hjemme, det er kalde, mørke, lille, kjempefine Norge. Ingen over, ingen ved siden.

 

Legg igjen en kommentar

